Märkligt fängslande, irriterande flyktig film om en filminspelning av en nyinspelning av Feuillades gamla stumfilmsserie Les Vampires från 1915. Maggie Cheung, som spelar sig själv, är anlitad att spela Irma Vep, den ikoniska juveltjuven en gång i tiden gestaltad av kultfiguren Musidora; hon är omringad av en dryg fransk filmtrupp hon inte förstår, och vars lojalitet till henne är svajig, och dirigerad av en deprimerad regissör (Léaud) som inte tror på projektet. Det är svårt att inte betrakta denna väldigt postmoderna film som något annat än en remake på Truffauts Dag som natt, även om Oliver Assayas så envist vägrar ge filmen något perspektiv att man nästan måste tro att han inte bryr sig om vare sig filmen han gör eller någon film som någonsin gjorts. Ändå är filmen på sitt plottriga sätt väldigt underhållande, tack vare en otrolig pseudodokumentär autenticitet och skådespelare som tycks gestalta sina egna självupptagna manér.