Fascinerande, intelligent filmatisering av en bunraku-dockteaterpjäs från 1700-talet om en dödsdömd romans mellan en medelmåttig man och en velig konkubin – båda slavar till sin kärlek och besatta av idén att begå självmord tillsammans. Denna finkänsliga film kräver något av en djupdykning i ett japanskt perspektiv – filmen är extremt melodramatisk, precis i stil med en bunraku- eller kabukiföreställning, men iscensättningen av filmen skapar en fantastisk dynamik. Masahiro Shinoda ger filmen en dimension någonstans mellan teaterscen och dieges, med en metaprolog bakom kulisserna samt kamouflerade scenarbetare som förföljer skådespelarna under filmens gång och konstant påminner oss om berättelsens fiktion. Märkligt nog är en av de många effekterna att den klassiskt romantiska lidelsen, som är både personlig och universell och oftast föremål för pekoral, blir subtilt kännbar. Själva intrigens omständigheter må vara tunna och figurativa, vilket inte går att göra så mycket åt, men den formella kontexten får allt att lyfta till transcendentala nivåer. 2023.