Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

đŸ“Œ Gatans desperados (1950)

Gatans desperados (1950)

Buñuel hade rönt framgĂ„ngar med den mindre minnesvĂ€rda komedin El Gran Calavera nĂ€r han gjorde denna film; ett slingrande skickligt berĂ€ttat gettodrama och en deluxe-version av en neorealistisk film som helt saknar italienarnas moraliska pretentioner och som dessutom slĂ€nger in ett par surrealistiska non sequiturs (mer specifikt en makaber drömsekvens och ett ögonblick nĂ€r huvudpersonen utan förvarning kastar ett Ă€gg i kameran). Huvudpersonen Ă€r en pojke som fördĂ€rvas av ungdomsgĂ€ng pĂ„ Mexikos gator; sĂ€rskilt gĂ€ngledaren, som kallas ”Krabban”, ett rötĂ€gg som hela tiden hittar sĂ€tt att fĂ„ andra att ta skulden för hans illdĂ„d. Progressiva mentorer finns dĂ€r; kanske pojken kan rĂ€ddas frĂ„n gatans hĂ„rda lag… men fan tro’t. För sin tid omskakande vĂ„ldsam och skoningslös, med iskalla förĂ€ldrar som inte tar ansvar och hemlösa blinda mĂ€n som Ă€r lika onda som de illvilliga förövarna. Buñuels beska anarkism Ă€r dĂ€r som en grundton; mĂ€nniskor Ă€r i grunden impulsiva och irrationella och under ytan av maktens nobla intentioner finns det hav av kaos som Ă€r mĂ€nniskans sjĂ€l. Numera ansedd som ett smĂ€rre mĂ€sterverk; till viss del en Ă„tergĂ„ng till de intresseomrĂ„den som Buñuel visade i den legendariska kortmockumentĂ€ren Land utan bröd (1933) och lĂ„ngt senare en tydlig modell för filmer som Amores perros och Guds stad; nĂ€r det begav sig var den emellertid för ohygglig och originell för att mĂ„nga skulle orka förstĂ„ sig pĂ„ den. So it goes. År 2002 visade det sig dock att Buñuel spelat in ett alternativt, ”lyckligt” slut Ă„t berĂ€ttelsen. Varför inte? 

Los olvidados. 1950 MEXIKO 85 min. sv/35mm/1.37:1. R: Luis Buñuel. S: Alfonso MejĂ­a, Roberto Cobo, Mario RamĂ­rez, Estela Inda, Miguel InclĂĄn, Alma Delia Fuentes, Francisco Jambrina, JesĂșs GarcĂ­a, EfraĂ­n Arauz, Sergio Virel, Jorge PĂ©rez, Javier AmĂ©zcua. Rimlig varning utfĂ€rdas för djurvĂ„ld (innehĂ„ller en scen dĂ€r tvĂ„ hönor huggs till döds i bild; att döma av Buñuels tidigare finns ingen anledning att tro att det skulle vara fejkat).

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *