The Rapture (1991)
Udda berÀttelse om en uttrÄkad telefonoperatör (Mimi Rogers) som mÀttar sitt begÀr i sexuella lekar med frÀmlingar om nÀtterna⊠Ànda tills hon utan förklaring gÄr med i en kristen sekt och snart blir övertygad om att hon snart ska tas till himlen pÄ den nÀra förestÄende domedagen. Filmen spekulerar i vad som skulle hÀnda om den kristna profetian om uppryckandet skulle ske i verkligheten, fast sedd genom det existentialistiska ögat hos en modern mÀnniska. I USA hoppades Michael Tolkin (manus/regi) att detta var filmen som skulle skaka om grundvalarna och göra Mimi Rogers till ett stort namn. IstÀllet blev det ingen större framgÄng och inte en film som blivit speciellt ihÄgkommen (men dÄ och dÄ ser en och annan den och tycker den Àr ett bortglömt mÀsterverk). Det Àr en intressant och pÄ sitt sÀtt spÀnnande film, ett ambitiöst projekt frÄn en filmskapare som har nÄgot pÄ hjÀrtat. BÄde intrigen och gestaltningen Àr dock rÀtt tunn och i slutÀndan finns det inte sÄ mycket att sÀga om den som man hade önskat; provokationen mot organiserad religion och köttslig puritanism ger heller inte mÄnga utslag pÄ andra sidan Atlanten.
1991 USA 100 min. fÀrg/35mm/1.85:1. R: Michael Tolkin. S: Mimi Rogers, David Duchovny, Darwyn Carson, Patrick Bauchau, Kimberly Cullum, James LeGros, Will Patton, Sam Vlahos, Stéphanie Menuez, Marvin Elkins. Gick direkt till video & kabel-TV i Sverige Är 1994 med titeln Nattens fÄnge.
Brevfilmen (2020)
En lantlig liten meditation av Jarl dÀr han brevvÀxlar med vÀnnen och kollegan Carsten Jensen genom en serie kortfilmer. Jensens brev Àr fÀrre, och odokumenterade i filmen, eftersom han drabbades av cancer. Jarl anvÀnder idén till att upplysa om miljöfarliga kemikalier och hÀlsa pÄ Jan Myrdal, som dog inte lÄngt senare. I princip en filmatisering av ett oanseligt anteckningsblock. Gott om lugn och ro frÄn en gammal filmskapare; inte helt fel.
DOKUMENTĂR. 2020 SVERIGE 80 min. fĂ€rg/DV/16:9. R: Stefan Jarl. Ursprungligen en kortfilm pĂ„ 56 min. SevĂ€rd.
The Big Sleep (1978)
Ganska konstig, otymplig filmatisering av Raymond Chandler-boken (som mest minnesvĂ€rt gjordes av Howard Hawks med Bogart i Utpressning) gjord i Storbritannien (eftersom brittiska United Artists vid denna tid köpt Warners gamla arkiv). Mitchum, som var i pensionsĂ„lder hĂ€r, spelar Marlowe, som fĂ„r pandoras ask-uppdraget av en gammal general (Stewart) att luska ut en utpressningskomplott. Saker som leder honom till komplotter som innefattar pornografi, homosexualitet och psykosex â saker frĂ„n Chandlers bok som Hawks inte kunde anvĂ€nda sig av. Trots detta Ă€r det hela en pĂ„fallande blek och livlös film som stĂ„r och stampar pĂ„ samma plats hela tiden. Ett bra exempel pĂ„ att Chandlers sĂ€rskilda noirbyggen behöver mycket salt och peppar för att inte bara bli en trĂ„kig rundgĂ„ng av exposition; att förpassa intrigen frĂ„n Kalifornien till London gör heller ingen glad.
1978 STORBRITANNIEN/USA 99 min. fĂ€rg/35mm/1.85:1. R: Michael Winner. S: Robert Mitchum, Sarah Miles, Richard Boone, Candy Clark, James Stewart, Oliver Reed, Joan Collins, Edward Fox, John Mills, Harry Andrews, Colin Blakely, James Donald, Diana Quick, Richard Todd, John Justin, Martin Potter, Simon Turner, Patrick Durkin, David Savile, Don Henderson, Roy Evans, David Jackson, Mike Lewin, Dudley Sutton, Derek Deadman, David Millett, Clifford Earl, Joe Ritchie, Michael Segal, Norman Lumsden, Nik Forster, Judy Buxton. Runt tjugo sekunder av ânedskjutningarâ trimmades bort av den statliga censuren vid svenska premiĂ€ren.
Evil Toons (1992)
Fyra tuttfior (frĂ„n Penthouse et al) ska stĂ€da ett gammalt hus men fĂ„r istĂ€llet tampas med en demon, en tecknad varg som Ă€r med i totalt tvĂ„ scener. HĂ€r verkar det som att nĂ„gon glad tjomme försökt göra den sĂ€msta film som nĂ„gonsin gjorts med flit. En trasig speldosa spelar bĂ€ttre Ă€n de flesta inblandade, inklusive David Carradine i rollen som Per Oscarsson frĂ„n ”Ingen rövare finns i skogen”, samt Dick Miller, som i en scen sitter och tittar pĂ„ sig sjĂ€lv i A Bucket of Blood. SjĂ€lvmedvetenhet gĂ„r över till odrĂ€glighet. Man fĂ„r hoppas att alla faktiskt hade kul under inspelningen i alla fall; ett under att de inte kallade denna âVem satte pĂ„ Roger Rabbitâ.