1949 var Orson Welles i Italien och hade sig – SkĂ€lmarnas furste spelades in just dĂ€r, i den södra stöveln, och Welles nĂ€rvaro gör sĂ„ att det nĂ€stan kĂ€nns som att man bara Ă„kt och hĂ€lsat pĂ„ honom och hittat pĂ„ en film. Detta trots faktumet att det hela Ă€r nobelt och grant. Tyrone Power, forna tiders heartthrob, Ă€r adelsmannen som Ă€r en hejare pĂ„ att mĂ„la av kvinnor i Titanic-stil. Han hade varit en fattig gamĂ€ng hade det inte varit för hans relation till den tyranniske prinsen Borgia (Welles), som i början av filmen vill att den unge mĂ„laren ska Ă„ka bort till nĂ„gon provins eller annan för att arrangera ett Ă€ktenskap som kan ge honom mer makt – istĂ€llet finner agenten förstĂ„s kĂ€rleken och byter sida. Dock inte efter en hel del tradig melodramatik.
Det Ă€r en fager men stillastĂ„ende film, pĂ„ nĂ„got sĂ€tt typiskt för en tid dĂ„ man inte vĂ„gade peta pĂ„ det man ansĂ„g Ă€rbart. Den var ovanlig sĂ„ tillvida att den spelades in i de autentiska italienska miljöerna, och mycket gjordes av Leon Shamroys Oscarsnominerade foto â mĂ„nga scener har flĂ€rd (trots att en sĂ„dan hĂ€r produktion typiskt sett skulle gjorts i fĂ€rg) men let’s face it… filmen vann inte nĂ„gon guldgubbe för fotot heller (sevĂ€rda krigsfilmen PĂ„ farlig mark gjorde’t).
Det riktiga problemet Ă€r dock tonmĂ€ssigt â Ă„ ena sidan Ă€r det hĂ€r ett kostymdrama om rivaliserande kungahus, högadlig dekorum och knivar i ryggen… men dialogen Ă€r för platt och tam för att det ska hugga till och bli meningsfullt. Ă andra sidan Ă€r det en film om den virile hjĂ€ltens kamp mot den sadistiske, dekadenta gamla stroppen – och filmen försöker sluta med raffel och bataljer… men det Ă€r verkligen för tungfotat för att nĂ„gonsin bli spĂ€nnande.
Detta Àr förresten filmen att se för den som fortfarande, sÄhÀr tjugo Är senare, försöker att övertyga alla om (majoritetsÄtsikten) att Episod I var en sÄ himla hopplös historia. SkÀlmarnas furste Àr dels den typ av film som Episod I försökte vara och dels den verkligt misslyckade versionen.
Prince of Foxes. 1949 USA 107 min. sv/35mm/1.37:1. R: Henry King. S: Tyrone Power, Orson Welles, Wanda Hendrix, Marina Berti, Everett Sloane, Katrina Paxinou, Felix Aylmer, Leslie Bradley (okrediterad), Eva Brauer (okrediterad), James Carney (okrediterad), Ludmilla Dudarova (okrediterad), Franco Corsaro (okrediterad), Joop van Hulzen (okrediterad), Ves Vanghielova (okrediterad). Efter en roman av Samuel Shellabarger.