Den hĂ€r filmen ser ut som miljoner dollar men kĂ€nns som en tom plĂ„nbok. Att den gĂ„tt back 150 miljoner dollar Ă€r den typ av nyhet som Hollywood Ă€lskar att skrika av skrĂ€ckblandad förtjusning av – men svaret pĂ„ varför filmen floppade har ett konkret svar: Den var för dyr att göra! Alla filmer mĂ„ste inte komma med trettio kvackiljoner i insats.
Filmens andra problem Àr att den Àr oÄterkalleligt generisk. Filmen utspelar sig i en (till) postapokalyps, den hÀr gÄngen i en ödemark dÀr stÀder rullar fram pÄ hjul; huvudpersonen Àr en mystisk hÀmnare (Hera Hilmar) som Àr ute efter Hugo Weaving, som i sin tur styr ett tyranniskt London pÄ jakt efter ett domedagsvapen.
Allt Ă€r otroligt pĂ„kostat, vĂ€rlden Ă€r inbjudande och specialeffekterna stundtals fascinerande. Men filmen lĂ€gger hela tiden locket pĂ„ och verkar vilja garantera att karaktĂ€rerna ska bli sĂ„ fĂ€rglösa som möjligt, spĂ€nningen sĂ„ klichĂ©tung som möjligt och manuset en enda lĂ„ng livlös expositionsmaskin â nĂ€r inte vĂ€rldsbygget kommer i vĂ€gen för dramatiken finns ingen story att rĂ€ttfĂ€rdiga vĂ€rldsbygget. En rĂ€tt frustrerande film, alltsĂ„, inte minst eftersom vi nu kan vara rĂ€tt sĂ€kra pĂ„ att vi aldrig fĂ„r se en spĂ€nnande filmatisering av Philip Reeves ”De vandrande stĂ€derna”, kvartetten allt detta bygger pĂ„.
Det hela Àr inte nödvÀndigtvis nÄgon fara för Peter Jackson, dock, som producerade och skrev manus tillsammans med Philippa Boyens och Fran Walsh.
2018 USA/NYA ZEELAND 128 min. fÀrg/Redcode RAW 8K, DI 4K/2.39:1. R: Christian Rivers. S: Hera Hilmar, Robert Sheehan, Hugo Weaving, Jihae, Ronan Raftery, Leila George, Patrick Malahide, Stephen Lang, Colin Salmon, Mark Mitchinson, Regé-Jean Page, Menik Gooneratne, Frankie Adams, Leifur Sigurdarson, Kahn West.