MĂ„nga som söker upp filmer av Luis Buñuel förvĂ„nas över hur ”vanliga” hans filmer Ă€r. Men surrealismen var inte sĂ„ himla surrealistisk egentligen – den handlade snarare om ett tillstĂ„nd.
InkrĂ€ktare – en av hans mĂ„nga underskattade filmer, och den enda han gjorde pĂ„ engelska – utspelar sig pĂ„ en ö full med giftspindlar dĂ€r en incestuös tölp bor med sin mycket unga brorsdotter. DĂ€rpĂ„ flyr en jagad svart man dit. Konflikter uppstĂ„r medan intrigen nĂ€rmar sig en moralisk rĂ€vsax dĂ€r grĂ„zoner och nyanser utvecklas i usla karaktĂ€rer, utan att deras brister för den sakens skull rĂ€ttfĂ€rdigas.
Detta Ă€r en slĂ„ende modern film som behandlar rasism, klass och sexuellt vĂ„ld lika rakt som djupt. Den Ă€r ocksĂ„ definitivt prĂ€glad av surrealismen. Ăven om filmen inte innehĂ„ller specialeffekter eller övertydliga signaler sĂ„ Ă€r filmens scenario fortfarande mĂ€rkligt, liksom osannolikt och godtyckligt, drömskt malplacerat. David Lynch skulle komma att inspireras sĂ€rskilt mycket av denna kĂ€nsla av ”inte riktigt pĂ„ riktigt men bara nĂ€stan en dröm”.
La joven. 1960 MEXIKO/USA 95 min. sv/35mm/1.85:1. R: Luis Buñuel. S: Bernie Hamilton, Zachary Scott, Key Meersman, Crahan Denton, Claudio Brook. Byggd pÄ en novell av Peter Matthiessen. Fotad i negativ 1.37:1.