King Hus andra långfilm är en wuxia-klassiker som vände upp och ner på genren och blev en stor succé i Hongkong. Balletdansösen Chen Pei-pei är perfekt i rollen som ”Gyllene svalan”, kung fu-agenten som under Mingdynastin får uppdraget att rädda sin bror, även sonen till provinsens guvenör, från ett gäng skoningslösa banditer. Färgstark, blodig, lika fånig som elegant; Hu blandade rytmen i episka westernfilmer med stilen från japanska samurajfilmer och fick till en estetik som skulle få högt kultvärde i årtionden. Storyn är knappast perfekt – och twisten i mitten, där filmens comic relief-fyllo visar sig ha en hemlighet, leder den till en onödig transportsträcka fram till det slagkraftiga slutet. På det stora hela är det dock robust underhållning och en perfekt nybörjarfilm för den som är nyfiken på denna inflytelserika subgenre som låg långt före västerländska filmäventyr i fråga om såväl våld som integritet.