Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Ögonvittnet (Eyewitness, 1981)

Underskattad, ovanlig thriller där William Hurt spelar en underfundig typ som jobbar som vaktmästare i en byggnad där en businessman blir mördad. När han blir den som upptäcker kroppen tar han tillfället i akt att kontakta stjärnjournalisten Sigourney Weaver… eftersom han blivit förälskad i henne på TV! Ska kärlek uppstå mellan den fattige städaren och journalisten, som kommer från rik familj och är förlovad med israelisk överklassman (Christopher Plummer)? Denna films särart ligger i hur mordmysteriet blir en passiv fond mot den mer melodramatiska berättelsen om klass och status; filmen är full av karaktärer som var och en har mångsidiga problem och konflikter med varandra och alla kämpar mellan sina känslor och sina sociala förväntningar. På så sätt är detta en rätt sällsynt tidsrapport från landskapet mellan 70- och 80-talet, då amerikanska ideal skiftade från samhällsengagemang och politik till självreklamering och religion. En sevärd film, särskilt om man kan justera förväntningarna. Av den fiberrike brittiske regissören Peter Yates, också med James Woods, sedvanligt metodsspelandes en rövhatt till red herring, Kenneth McMillan som Hurts rullstolsburne far, Pamela Reed som kvinnan han prackats på att gifta sig med, Alice Drummond (Ghostbusters-tanten) som hans mamma och Morgan Freeman som unge kriminalaren liutenant Black (några frågor på det?)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *