Intensiv, högstämt poetisk enaktare som utspelar sig i en mjölbagares kvarn i 600-talets Iran – hans familj anklagas för att ha mördat landets kung, som ligger död på deras golv; de iscensätter en (ständigt slingrande och omvälvande) berättelse om de verkliga omständigheterna medan de mordiska krigarna inte vet vad de ska tro. I bakgrunden hotar den arabiska invasionen och i den historiska kontexten vilar faktumet att kungen (Yazdgerd III) av olika anledningar hade lite verklig makt och en position som gjorde honom svår att hedra. Det sistnämnda faktum är vad som gör filmen till en glasklar politisk kommentar, men Bahram Beyzai arbetar hela tiden för att göra verket så mångfasetterat som möjligt – det är heller inte blott en till tagning av Rashomon utan en komplex, självreflekterande uppvisning av hur olika gestaltningar och rollspel förvränger meningen med en berättelse. Byggd på Beyzais i pjäs, som blev mycket populär och omtalad i hemlandet; med Susan Taslimi i huvudrollen, som senare flydde Iran och fick en karriär i Sverige.