Oväntat urvattnad skildring av hur journalisten Hannes Råström (Jonas Karlsson) började luska i de mord som den ökände Sture Bergwall påstod sig ha utfört – i vad som blev landets eventuellt största rättsskandal visade det sig att han hittat på allt och att hans skuld till stor del pådrevs av psykoterapeutiska kvacksalvare som blev besatta av honom. Man skulle kunna tro att Mikael Håfström skulle kunna göra effektiv ”Nordic Noir” av storyn men filmen är påfallande tunn och lösryckt och saknar ett ordentligt perspektiv – som titelfiguren är David Dencik övertygande, om än Killinggänget-tangerande ibland, särskilt eftersom filmen inte erbjuder någon djupare studie i honom; de konspirerande läkarna ges ingen nyans heller och slutligen känns sidointrigen om Råströms cancer (trots verklighetshalten) som en klumpig distraktion, eftersom karaktärens familjeliv aldrig blir speciellt tydligt för honom eller oss. Allt som allt är detta en typiskt svensk uppvisning i film som vet precis hur den ska hålla rätt på fakta och inreda interiörer men som helt saknar några som helst konstnärliga instinkter.