Efter att ha blivit riktigt långrandig om saken hittade Ridley Scott till sist ett sätt att göra sin medeltidsfetish relevant (åtminstone för kritikerna) i och med denna expositionsdrivna Rashomon-berättelse om en våldtäkt på 1380-talet, vilken leder till duell mellan riddarna Matt Damon och Adam Driver. Filmen berättar tre olika perspektiv om vad som hänt men konstaterar samtidigt att kvinnan (Jodie Comer) är den som har rätt (varför ge så mycket tid åt de andra två?)
Till någon mån vädrar denna välgjorda film ett ärbart resonemang om att tro på offer; å andra sidan finns det något suspekt och nedlåtande i manuset av de gamla Weinstein-undersåtarna Damon och Ben Affleck (samt Nicole Holofcener); varför behöver vi gå till medeltiden för att göra en metoo-kommentar? Scotts välgjorda, om än blodfattiga, översyn kan inte riktigt täcka över filmens generellt långsökta och lätt desperata karaktär, där det moderna perspektivet förvandlar det hela till en Kevin Smith-film om ett barbråk i New Jersey, pompöst kamouflerat till riddardrama. Affleck är med på ett hörn, som uttråkad greve, och man saknar nästan Jay och Silent Bob i gycklardräkt.