Fredrik Fyhr
Tidvisa rapporter och osorterade telegram
Tidvisa rapporter och osorterade telegram
Av alla Miyazakis filmer kanske Porco Rosso Ă€r den mest underskattade; pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt verkar det vara bĂ„de hans mest lĂ€ttillgĂ€ngliga och svĂ„rtillgĂ€ngliga. LĂ€ttillgĂ€nglig eftersom det Ă€r en klassisk Ă€ventyrsmatinĂ© med mycket Old World-schwung; huvudpersonen Ă€r en dödsföraktande smugglarpilot anno 1930-tal och intrigen Ă€r inte mer Ă€n en slags öppen planlösning dĂ€r han kĂ€mpar mot pirater i luften (det hela Ă€r hyggligt jĂ€mförbart med Disneys serie ”Luftens hjĂ€ltar” nĂ„gra Ă„r tidigare). SvĂ„rtillgĂ€ngligt inte bara för att huvudpersonen via en förbannelse förvandlats till en gris (!) utan för att tematiken behandlar krigstrauman och maskulin Ă„ngest; nĂ„got som skĂ€r sig nĂ„got med filmens romantik, som till stor del bestĂ„r av en slags japanskt fĂ€rgad Europa-kitsch. Kriget i Jugoslavien skapade ytterligare ny kontext Ă„t berĂ€ttelsen (som utspelar sig över Adriatiska havet). Trots allt detta, eller pĂ„ grund av det, Ă€r Porco Rosso en rik upplevelse att ta del av; möjligen finns hĂ€r fler bra delar Ă€n en stor helhet, men rent visuellt sjunger filmen. SĂ„ngen Ă€r för övrigt en tydlig prelude till Det blĂ„ser upp en vind, Miyazakis svansĂ„ng runt tjugo Ă„r senare.