Det hÀr Àr, vad jag förstÄr, vad kidsen kallar cringe. NÄgon publicerade smÀktande fan fiction om One Direction och fick 500 miljoner lÀsare, gjorde om hela hÀrligheten till en bokserie varpÄ Hollywood sÄklart hörde av sig för att begÄ film. Likheter kan dras till Fifty Shades of Grey, som ocksÄ började pÄ Internet som Twilight-fan fiction. De hÀr serierna förökar sig som lÀskiga parasiter, den ena göder sig pÄ den andra för att kunna göda den tredje, och sÄ vidare.
Originalverket, eller vad man ska kalla det, handlade om en naiv ung tjej som gÀngar pÄ universitetet med One Direction, dÄ sÀrskilt Harry Styles, den valpige bad boy som ska fÄ Àran att gÄ dit ingen förr gÄtt med henne.
Hon heter Tessa Young, och tillĂ„t mig hĂ€r genast ett till sidospĂ„r. Jag Ă€r nĂ€stan sĂ€ker pĂ„ att om man lyssnar pĂ„ ordet Tessa med nedskruvad hastighet sĂ„ blir det ”Pussy”. Det har att göra med ljudvĂ„gor ser ni, och hur bra eller dĂ„lig hörsel man har. Om ni inte tror mig sĂ„ kan ni kolla förklaringen pĂ„ det hĂ€r virala ljudmysteriet, dĂ€r hĂ€lften av alla som hör ordet ”Laurel” istĂ€llet hör ”Yanny”.
Varför jag nu gör en grej av att Tessa Young egentligen heter Pussy Young Àr för att Harry Styles har bytt namn till Hardin. Hardin. TÀnk efter hÀr. (Om Harry Styles faktiskt varit med och spelat sig sjÀlv hade filmen verkligen blivit spÀnnande!)
Det och, sĂ„klart, faktumet att handlingen cirkulerar kring Tessas dyra oskuld. After Àr en sĂ„ utzonad och jĂ€mtjock film att det Ă€r svĂ„rt att först bli helt klok pĂ„ vad den Ă€r ute efter, men jag tror det Ă€r den hĂ€r heliga riten som egentligen Ă€r vad allt handlar om. Tessa anlĂ€nder för sitt första Ă„r pĂ„ college. Hon Ă€r en duktig good girl, smart och stolt i sin eminenta prĂ€ktighet; hon har en platonisk pojkvĂ€n som aldrig petat henne i naveln ens och hon tycker bara Hardin Ă€r arrogant. Man behöver inte avkoda lĂ€nge för att inse att det hĂ€r egentligen bara handlar om det som ocksĂ„ snart uppdagas: Tessa Ă€r – flĂ€mt! – orörd!
Det Ă€r inte min formulering, förresten. RĂ€kna med nĂ€rbilder pĂ„ darrig gĂ„shudsmage och Hardins betryggande London-stĂ€mma. ”Ju nĂ€vah bijn tach’d befĂ„?” Stirr, stirr. Navel, navel. Second base pĂ„gĂ„r praktiskt taget hela terminen, med ett oĂ€ndligt antal scener dĂ€r folk knĂ€pper upp jeansbyxor, som om det egentligen Ă€r klĂ€derna vi bör bli upphetsade av.
Tanken hÀr Àr att tonÄrsflickor ska bli knÀsvaga och mammor pÄminna sig sjÀlva om vad bra det Àr med unga mÀn som vet hur man Àr gentlemen.
PĂ„ tal om mammor sĂ„ spelas Tessas mamma av Selma Blair, som för 20 Ă„r sedan var med i En djĂ€vulsk romans. Hon skippar ivĂ€g dottern till college men fĂ„r panik sĂ„ fort hon fĂ„r syn pĂ„ Tessas nya rumskamrater. NĂ€r hon blir ihop med Hardin gĂ„r mamman sĂ„ lĂ„ngt som att hux-flux avsĂ€ga sig henne, med varningen: ”He’s gonna break your heart!”
För att vara helt fair sÄ hade Tessa kunnat se just En djÀvulsk romans, eller vilken high school-film som helst, och vara lite klokare inför den uppenbara och superlama twisten som kommer i sista tredjedelen.
Men den lama twisten Àr bara en lam del i hela den sladdriga nudeln som Àr den hÀr filmen. After Àr full av konstiga ögonblick dÄ man inte blir klok pÄ vad man ser, eftersom ingenting betonas pÄ en nivÄ högre Àn den i en reklamfilm. Vi ser inte en berÀttelse sÄ mycket som ett slags ingenmansland dÀr en scen följer en annan och karaktÀrer gör det ena, sedan det andra, utan vare sig tydlig eller otydlig anledning. Tessa ogillar Hardin i början men sÄ vill hon vara med honom oavbrutet ÀndÄ. Hardin Àr en bad boy som förklarar att han inte tror pÄ kÀrlek, och sedan spenderar han alla scener med Tessa. Ingenting de sÀger eller gör ens antyder varför.
Anledningen Ă€r sĂ„klart för att ingen bemödat sig med att göra After till nĂ„got mer Ă€n en kommersiell behĂ„llare av ”content”. Hade nĂ„gon inblandad tagit berĂ€ttelsen pĂ„ allvar sĂ„ skulle ju nĂ„got faktiskt hĂ€nda i filmen. Kanske Tessa skulle bli crazy bananas bad girl eller Hardin en nördig tönt. Alldeles sĂ€kert skulle deras mean girls-kompisar fĂ„r nĂ„got att göra istĂ€llet för att trollas bort ur filmen för att komma tillbaka nĂ€r en plot point behöver aktiveras. Saker skulle hursomhelst drivas upp mot nĂ„gon slags naturlig final genom nĂ„gon slags naturlig konflikt.
IstÀllet bestÄr filmen av en serie scener som nÀstan skulle kunna komma i vilken ordning som helst. Vi tittar pÄ en burk leende ansikten och popmusik, en perfekt förlegad sexualupplysningsfilm för tonÄringar som har all anledning i vÀrlden att utgÄ ifrÄn att The Ramones Àr ett klÀdmÀrke.
Filmens enda egentliga laddning, det enda i den som inte bara Ă€r dött skval, Ă€r den fetischerade synen pĂ„ sex och den pĂ„hittade kategorin ”oskuld”. Undermeningen hĂ€r Ă€r att sĂ„ fort du legat med nĂ„gon sĂ„ kommer nĂ„gon slags kosmiskt jordnĂ€ra renhet gĂ„ ur dig. Allt Ă€r sĂ„ att sĂ€ga annorlunda ”efterĂ„t”. Tessa Ă€r för all del inget undantag! Hon börjar plugga ekonomi men – Ă„h nej! – mot slutet har hon bytt till litteraturvetenskap!
Filmen Àr sÄ statisk att man kan missa att skÄdespelarna försöker göra sina rollfigurer rÀttvisa. Man hinner tro att Josephine Langford, som spelar Tessa, ska fÄ göra nÄgot av sin stolta trÄkmÄns, som i början av filmen trots allt inte Àr naiv sÄ mycket som hon Àr oerfaren och inte helt förberedd pÄ kÀrlekens utmaningar.
Hardin spelas av Hero Fiennes-Tiffin, systerson till Ralph Fiennes. PÄ tal om nepotism sÄ spelade ocksÄ han Voldemort, fast dÄ i formen av den elvaÄriga Tom Riddle i den dÀr spooky scenen i Harry Potter och Halvblodsprinsen. Jag tycker genast att nÄgon borde ta After och göra Potter-fan fiction av det. Gör om skolan till Hogwarts och lÄt Tessa vara Harry Potters farfar eller nÄt. Förr eller senare kanske det blir film av det ocksÄ.
FREDRIK FYHR
2019 USA 105 min. fÀrg/ARRIRAW 2.8K/2.39:1. R: Jenny Gage. S: Josephine Langford, Hero Fiennes Tiffin, Khadijha Red Thunder, Dylan Arnold, Shane Paul McGhie, Samuel Larsen, Inanna Sarkis, Selma Blair, Pia Mia, Swen Temmel, Meadow Williams, Peter Gallagher, Jennifer Beals, Michael Hull, Sarah Jorge León.