ALLMÄNNA FORDONSREGLER för automobiler, biljakter o dyl.
- Bilar fungerar aldrig när de ska.
- Även utan jetbränsle, skottsäkert glas, katapultstol och inbyggda k-pistar kan en bil utsättas för vad som helst i en biljakt.
- Ändå exploderar en bil alltid så fort den hamnar upp och ner. (Gärna föregått av en sekund som visar oss bensin som droppar, utifall att det skulle vara mindre trovärdigt den här gången).
- Om hjälten befinner sig i den upp och nervända bilen så hinner denne alltid hinna komma ut, ta med sig alla andra eventuella figurer i bilen, och springa med dem i säkerhet innan explosionen sker.
- Om skurken befinner sig i bilen så finns det också möjlighet att dra ut på smällen via ren sadism.
- Samma sak när hjälten förlorar en vän i en exploderande bil – lagom tid manifesterar att hen inte kan, eller hinner, rädda vännen och efter explosionen kommer en längre slow-motion-sekvens med tårar och ledsam musik.
- Mannen med den gyllene pistolen (1973)
Enligt regel#2 är punktering bara ett problem i skräckfilmer; fysikens lagar är också ovidkommande vad gäller hopp mellan omöjliga avsatser och alla slags Evil Knievel-volter, m.m. - En biljakt i stan förhindras aldrig av trafikstockning. Gator i storstäder tenderar att vara folktomma och så fort någon kör för full fart upp på en trottoar så överlever alla mirakulöst.
- Detsamma gäller för bilar som åker rakt in i byggnader – gärna kontorslokaler; vanligt folk på film har extrem reaktionsförmåga.
- Ingen filmkaraktär har någonsin behövt leta i mer än en minut efter en parkeringsplats.
- Biljakt mellan en hjälte och skurkar i två, eller fel, bilar slutar alltid med att skurkarnas bilar grötar ihop sig i en krockhög, med minst en bil upp och ner-vänd och en annan i en okontrollerbar spinn. Gäller i synnerhet polisjakter.
- Så fort någon sätter gasen i botten låter det alltid IRRRRRRR och bilen lämnar automatiskt fartspår efter sig.
- Motorproblem annonseras pedagogiskt och tydligt genom stora mängder rök ur motorn (som man i verkligheten skulle bli väldigt orolig över).
- I biljakter ska alla fruktställ krossas.
- Alla som kör bil på film bär på den obskyra talangen att kunna notera när de blir förföljda, och till och med taxichaufförer kan ”skaka bort dem”.
- Om två karaktärer pratar, och en kör, är det onödigt för den senare att titta på vägen. Detta är en generell regel, även om den ibland kan leda till ett LOOK OUT varpå paret nästan kör på en farmor/en barnvagn/random person som ropar ”Watch whe’ye’goooin!”
Enligt samma logik kan man festa loss i en bil hur man vill och endast råka ut för en olycka om det är en central plot point (typ Jag vet vad du gjorde förra sommaren).- Sker en krock på grund av ovarsamhet sker det alltid i a) dåligt väder, på b) dåliga vägar och c) det är alltid ett rådjur som måste dödas för att ta slut på dess lidande – detta sker, i sin tur, för att symboliskt visa om karaktärerna är psykiskt starka eller svaga eller goda eller onda (jfr Allmänna djurregler, II.5)
- När man jagar en bil med pistol skjuter man aldrig däcken, eftersom personen i bilen måste komma undan – det är då mer effektivt att bara skjuta hål i plåten (eller pricksäkert träffa bakrutan).
- Tvärnitar framför människor sker alltid millimetern ifrån någons näsa.
- Om någon har ”fixat bromsarna” på bilen kommer den per automatik köra ut för ett stup – en förare kan enbart överleva genom att öppna dörren och kasta sig ut.
21.1. Skurkar kan också manipulera en bil (på sällan, aldrig, eller dåligt förklarade sätt) så att ett Suspekt Motorstopp sker. - Bilar på gränsen till att falla över ett stup klarar sig, fram tills dess att en fågel landar på motorhuven.
Bilar kan manövreras övernaturligt av onda mördare i skräckfilmer som kan röra sig in och ut ur parkerade bilar, gömma sig i baksätet, stjäla nyckeln och psyka personen inuti bilen på diverse sätt – gärna genom att sadistiskt dingla med nycklarna på andra sidan fönstret.- Om en karaktär somnar på motorvägen kommer alltid väckarklockan i form av en långtradare.
- Maffian, och andra ljusskygga organisationer, tenderar att döda folk via bil på ett finurligt sätt. De skuggar sitt offer, väntar tills denne stannat för ett förbipasserande tåg – istället för att gå fram och skjuta föraren föredrar de den extremt omständliga tekniken att preja bilen ut på spåret så att offret blir överkört av tåget (allt i hopp om att personen i bilen inte ska ta sig ut, att de själva inte ska råka köra för långt ut eller att tåget inte ska hinna stanna).
- Biltak fungerar bra att stå på oavsett om bilen rör sig eller inte.
- Om allt står och faller på att en hjälte ska vinna ett race så kommer hjälten vinna racet. Den huvudsakliga motståndaren kommer bittert förlora och de andra deltagarna kommer en efter en försvinna via enskilda dråpligheter.
- Om vi i en och samma tagning får se en karaktär gå till sin bil, sätta sig, stänga dörren och starta tändningen så är det en bomb i bilen.
- En person som dör i en bilolycka förklarar alltid detta genom att dö över ratten och tutsignalen.
- Om en tutsignal inte hörs så kan det vara tal om ett mystiskt förarförsvinnande – någon öppnar dörren och finner att föraren, som borde vara död, istället mystiskt försvunnit…!
- Alla karaktärer som går ut på gatan utan att se sig för – även barn, gamla, fattiga, djur, osv – kan komma att bli påkörda av ett fordon (oftast bil). Detta är den gamla hederliga höger-vänster-regeln; ser man inte åt något av dessa håll innan man går får man skylla sig själv. Har varit basic sedan dagis.
FREDRIK FYHR
5 svar på ”Klyschlistan#1 – Allmänna fordonsregler för biljakter o dyl.”