Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Stulna kyssar

Baisers volés. 1968 FRANKRIKE 90 min. färg/35mm/1.78:1. R: François Truffaut. S: Jean-Pierre Léaud, Delphine Seyrig, Claude Jade, Michael Lonsdale, Harry-Max, André Falcon, Daniel Ceccaldi, Claire Duhamel, Catherine Lutz, Martine Ferrière, Jacques Rispal, Serge Rousseau, Marie-France Pisier (okrediterad), Paul Pavel (okredierad).

Lika lättsam som sublim underhållning och en av Truffauts bästa filmer – Den tredje delen i den självbiografiska cykeln om Antoine Doinel (Léaud) efter De 400 slagen och kortfilmen Antoine et Colette är en lealös skildring av hur den unge Antoine försöker hanka sig fram i de Parisiska gatorna genom olika kneg (bland annat som rookie på privatdetektivbyrå) samtidigt som han försöker lösa den eventuellt omöjliga kärleken till Christine (Jade) som han var kär i innan han började militärtjänstgöring (filmen börjar när han kastas ut). Den typ av ganska intriglösa film som inte verkar ha något annat syfte än att utstråla rosenskindad glädje – på så vis en unik film av sitt slag som lever på franska nya vågens frisläppta filmskapande samtidigt som den genererar en mycket personlig berättelse från regissören som är väldigt sentimental och känslosam, full av brådmogen vilja att förstå livet och de egna känslostormarna. En stor del av anledningen till att filmen fungerar så bra som den gör är att den stilige, ömklige Léaud har en helt fantastisk utstrålning. Håll utkik för Marie-France Pisier och Paul Pavel som repriserar sina roller från Antoine et Colette i en flyktig cameo. Doniel-sviten fortsatte med Älskar – älskar inte2014.