2023 USA Del 1: 133 min. Del 2: 122 min. färg/Redcode RAW 8K, DI 4K/2.39:1. R: Zack Snyder. S: Sofia Boutella, Michiel Huisman, Ed Skrein, Djimon Hounsou, Bae Doona, Staz Nair, Charlie Hunnam, Ray Fisher, Cleopatra Coleman, Elise Duffy, Anthony Hopkins, Fra Fee, Charlotte Maggi, Sky Yang, Stuart Martin, Ingvar E. Sigurðsson, Alfonso Herrera, Cary Elwes, Rhian Rees, Jena Malone, Corey Stoll, Stella Grace Fitzgerald, Dustin Ceithamer, Greg Kriek, Brandon Auret, Ray Porter, Tony Amendola, Dominic Burgess, Derek Mears, Elizabeth Martinez, Josefine Lindegaard, Melissa Hunt, Colby Lemmo, Sisse Marie, Thomas Ohrstrom, Savanna Gann, Danielle Burgio, Julian Grant, Patrick Luwis, Tomm Voss, Christine Kellogg-Darrin, Skylar Okerstrom-Lang, Caden Dragomer, Kayden Alexander, Koshelev Kingston Foster, Thor Knai.
Häpnadsväckande generisk kitsch från Snyder som efter flera törnar i karriären nu gått till månglarnas tempel för att kränga sitt förvisso oerhört välpolerade krimskrams. Storyn: I en Dune-värld jagar Star Wars-imperiet en Mad Max Fury Road-liknande frihetskämpe som, för att rädda sin tydligen mycket lukrativa lilla planet (mystiskt lik något från Sagan om ringen!) måste samla ihop krigare á la De sju samurajerna vilket leder till en tripp till Blade Runner-städer, flygande bestar från Avatar, mekaniska strider från Matrix och, förstås, varför inte också lite tunnelspring från Aliens. Detta renodlade skräp ser inte dåligt ut, om man uppskattar den glansiga, AI-liknande stilen, men även om man kan bortse från att vi ser på cinematiskt stöldgods så är berättandet absurt dåligt, med totalt värdelösa karaktärsbeskrivningar, logikluckor stora som rymdkryssare och oavbrutet missade tillfälligheter att få någon att bry sig det allra minsta om något som händer; Snyder verkar tro att hans karaktärer, och totalt rotlösa världsbygge, redan är värt att bry sig om från början och inget blir bättre av att allt berättas genom vedervärdigt opersonliga troper och klichéer, i scener som är så upptagna med nuet att de helt förlorar all slags koppling till varandra. Det är svårt att tro att Snyder inte bara skrivit hela manuset som ett ofärdigt första utkast och nöjt sig med det, och då började han ändå utveckla projektet redan på 90-talet. Lika bra tyckte han det dög som Star Wars, eftersom han försökte sälja det som sådant ”content” till Disney. Sedan skulle det bli ett TV-spel och vid ett tillfälle en TV-serie, allt för att till slut docka hos Netflix alltid lika generösa hamn. Somliga ger sig inte! Man önskar att han nöjt sig med att göra ett flipperspel av det. Utgiven i två delar, The Child of Fire och The Scargiver, den senare utgiven 2024. Båda delar fick också sin Director’s Cut, såklart! 2024.