2000 USA 113 min. färg/35mm/2.35:1. R: Christopher Nolan. S: Guy Pearce, Carie-Ann Moss, Joe Pantoliano, Russ Fega, Mark Boone Junior, Jorja Fox, Stephen Tobolowsky, Harriet Sansom Harris, Thomas Lennon, Callum Keith Rennie, Kimberly Campbell, Larry Holden.
En fängslande, fascinerande och underhållande thriller om Leonard Shelby (Pearce) som letar efter mannen som dödade hans fru. Nackdelen är att han lider av en sällsynt typ av minnesförlust där han förlorar minnet ungefär varje kvart. Till sin hjälp har han tatueringar och minneslappar och till sin stjälp har han sin egen ovisshet och faktumet att han aldrig kan lita på de människor han stöter på, vilka för det mesta är torra bartendern Moss och lite väl muntre polisen Pantoliano. En snitsig film, ibland nästan för snitsig för sitt eget bästa, som skyltar med sin tekniska finess att storyn går baklänges (scen för scen) vilket borde göra den omedelbart hopplös. Det är sant att storyn blir ytlig och lite dryg om man hårdrar den men Nolan (som också skrev manus efter sin bror Jonathans novell) behärskar tekniken på ett mycket imponerande sätt och vågar till och med skruva åt berättandet med ytterligare spår utan att det någonsin faller ihop (det är inte så krångligt som det låter) och den blir bara pretentiös i några övertydliga dialoger och monologer. Filmen levererar stort i underhållningsvärde, i synnerhet ju fler filmer man sett, och etablerar regissören som en högintressant berättare. 4/5 8/10. 2001, 2014.