Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

May December

2023 USA 117 min. färg/ARRIRAW 4.6K, DI 4K/1.85:1. R: Todd Haynes. S: Natalie Portman, Julianne Moore, Charles Melton, Cory Michael Smith, Elizabeth Yu, Gabriel Chung, Piper Curda, D.W. Moffett, Lawrence Arancio, Chris Tenzis, Andrea Frankle, Mikenzie Taylor, Kelvin Han Yee, Joan Reilly, Mike Lopez, Jocelyn Shelfo, Charles Green, Christopher Nguyen, Julie Ivey, Drew Scheid, Fatou Jackson, Hans Obma, Allie McCulloch, Evan Zhu, Hailey Wist, James R Williams, Hope Regina McElveen, Derrick Butler, Rocky Davis, Adam Woods.

Fascinerande, nyanserad och lurig film där en skådespelare (Portman) besöker en kvinna (Moore) berömd för att ha gift sig med mannen hon förgrep sig på, och fick barn med, när han var pojke. Målet är att göra research inför en filmroll men motiven luckras snart upp – huvudpersonen blir som en reporter i en motsträvig, och motvillig familj, skydda av befolkningen i den i övrigt idylliska småstaden. Vad är poängen? Vem försöker dölja vad? Är Moores rollfigur ett nervvrak eller en god aktör? Är Portmans rollfigur en desto sämre skådis med ett psyke av stål? Vem av dem är mest målmedveten? Sin vana trogen är Haynes detaljrikedom oklanderlig, men han har verkligen gjort en gåtfull lekstuga här – man är i stort sett aldrig klar över vad filmen riktigt är ute efter, men det hela är gjort på ett så intelligent och lyhört sätt att man aldrig kan sluta undra. Tonmässigt är det ett drama som på något sätt känns lika mycket som en thriller och en svart komedi – man kan anklaga filmen för att vara billig, men det är i sådana fall det mest avancerade stycke sjask man kan tänka sig. Löst byggt på verkliga händelser. Även framställd i 35mm. 2024.