Nästa vecka kommer den sista delen i auteurathon-texten om Chantal Akerman (väldigt försenad, pga liv).
Tanken med att kronologiskt skriva om regissörer är inte bara att studera intressanta hantverkare, konstnärer och profiler för sakens skull – det är också ett sätt att gå igenom filmhistorien i en slags stafett; där en regissör slutar, eller dör, finns alltid en ny talang som börjar sin bana. På så sätt är texterna sammankopplade i olika led. Akerman avslutar det andra ledet, som började för över två år sedan med D.W. Griffith och fortsatte med James Whale och Orson Welles. Orsakerna till att det tog så lång tid har främst att göra med Griffith och Welles, så i framtiden är det möjligt att jag håller mig till mindre monolitiska figurer.
Samtidigt får man stå sitt kast – efter Griffith kom den skönare Whale och därefter blev Welles osökt som en kontrahent till Griffith. För att symboliskt kapa gubbdynastin blev därefter Chantal Akerman en lämplig kontrast. Valet av en regissör skapar genast en begränsad mängd regissörer att fortsätta med, och man (jag) vill gärna att ett led ska ha någon slags röd tråd.
Auteurathon-texterna är förmodligen sidans matigaste och mest ambitiösa inslag, och jag förväntar mig inte att alla ska sluka varje ord av dem. Därför har jag här sammanställt hela ledet i bilder – detta fungerar som ett komplement till de som vill ”känna sig” igenom filmhistorien, och till de som hellre vill än kan ta sig igenom alla texter. En bild säger ju, onekligen, mer än tusen ord. (Jag har också, för sakens skull, gjort samma sak med det första ledet).
Det första ledet går från Griffiths debut 1908 fram till Chantal Akermans sista film år 2015. Jag har lagt till två bilder längst ner som symboliserar vår nutid – de är på Anna Rose Holmer och The Fits, filmen hon debuterade med år 2015, samma år som vi förlorade Akerman. Med en spåkula hade detta led förmodligen fortsatt med henne.
Min förhoppning är att resan genom dessa bilder talar sitt tydliga språk.
Friends (1912)
Griffith med systrarna Gish
Mary Pickford, med hundvalpar
Judith of Bethulia (1914)Intolerance (1916).
True Heart Susie (1920)
Broken Blossoms (1919)
En ung James Whale, cirka 1919.
Way Down East (1920)
Isn’t Life Wonderful (1924).
Colin Clive längst till höger i Journey’s End (1930)The Struggle (1931).Waterloo Bridge (1931)
Frankenstein (1931)The Old Dark House (1932)
Över floden (1934)
Colin Clive, Elsa Lanchester och Whale under inspelningen av Frankensteins brud.Remember Last Night? (1935)
Teaterbåten (1936)
Georg Gyssling och Leni Riefenstahl, på teparty i Los Angeles i maj 1939, där de är två av hundra VIP-gäster.Orson Welles gör radio, 1938
En natt på värdshuset (1937) och Mannen med järnmasken (1939).
Jane Eyre (1943)
I morgon och för alltid (1946)
Främlingen (1946)
Lady från Shanghai (1947)
Macbeth (1948)
Welles med Jean Cocteau, Venedig 1948
Welles testar en rullstol i samarbete med framförandet av Kung Lear, 1953, för varför inte?
Welles med Pasolini, under inspelningen av Ro.Go.Pa.G.Processen (1962)Falstaff (1965)
Je, tu, il elle (1974).
Annas möten (1978)
2 svar på ”Auteurathon II (i bilder)”