Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

TÁR (2022)

Cate Blanchett gör ett utmärkt manierat porträtt som världsberömd konduktör vars vardag vi närgånget får följa medan hon arbetar på en avancerad Mahlerkonsert i Berlin. I marginalerna börjar dock hennes ogenerösa och eventuellt vådliga beteende bli ett problem, särskilt när en av hennes tidigare lärlingar begår självmord och hennes moral ifrågasätts á la metoo. Man stirrar sig gärna blind på Blanchetts iögonfallande framträdande, och det är lätt att dras med i Todd Fields metodiska berättande, men berättelsen i sig är irriterande undflyende och överdrivet gäckande, tills dess att det inte går att säga att filmen egentligen handlar om något alls. (Varför är titeln till exempel utskriven i VERSALER?!) Huvudpersonen är med all önskvärd tydlighet envis i vad vi får anta är passion till musiken men… än sen? Det blir en studie i presentationer snarare än personer, symptomatiskt modern i sin ovilja att komma med något som helst budskap eller perspektiv, och kantad av klichéer som blir direkt odrägliga mot slutet när vi börjar röra oss i något sorts postkolonialt, potentiellt smygrasistiskt territorium.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *