Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Inför Oscarsgalan 2013

åskarss

Nominerade för bästa film

Amour
Argo
Beasts of the Southern Wild
Django Unchained
Les Misérables
Life of Pi
Lincoln
Silver Linings Playbook
Zero Dark Thirty

 

I skrivande stund är det en vecka kvar tills Oscarsgalan  går av stapeln på Kodak… jag menar ”Dolby” Theatre, i Hollywood CA. Många bryr sig inte om detta, men jag har en nördig förkärlek för galamässiga högtider på hög nivå; dessutom är alltid en intressant kulturell och politisk avläsning på vad som händer i den amerikanska filmbranschen – som i sin tur direkt avspeglar landet/världen i stort. En slags ”här och nu”-känsla, som gör att varje Oscarsgala utvecklas efter de nutida trenderna, världshändelserna och/eller politiska tendenserna.

Sen kan man även syssla med Sisyfos-uppgiften att gissa vinnare, vilket jag aldrig kan låta bli att göra.

I år blir det den jämnaste Oscarsgalan på år och dar – nästan varenda kategori har konkurrens mellan åtminstone två filmer, och ganska ofta är fältet ännu mer öppet. Inte ens bästa film är helt hugget i sten, vilket det annars brukar vara. Den så kallade ”buzzen” som föregått årets gala har svängt hit och dit de senaste veckorna och det har gjort ryktesspridning och oklara analyser till vardag. Dessutom kommer det nog bli en ovanligt överraskande gala med Seth McFarlane som värd, ett utlovat hyllningsnummer till James Bond och Barbra Streisand har lovat att ”göra något”. Vad? Den som överlever får se.

Anyways, long story short, here goes.

 

Fjuttkategorier som ingen bryr sig om eller har koll på, men du är fortfarande vaken när dom presenteras

Bästa kortfilmHenry, om en fransk gammal gubbe som har Alzheimers. Jämför Amour.

Bästa animerade kortfilmPaperman, den enda av de nominerade jag sett. Dessutom söt och från Disney.

Bästa kort-dokumentär: Open Heart om hjärtoperationer på somaliska barn. Regeln för den här kategorin brukar vara att den som är mest Bono vinner.

 

De du bryr dig om

Bästa film: Argo. För några veckor sedan hade jag sagt Lincoln, men buzzen har vänt efter att Ben Affleck inte blev nominerad för bästa regissör. Istället har Argo vunnit vartenda pris den kunnat sedan dess. Dessutom verkar alla där borta redan älskat den här filmen från början. Beats me.
Borde vinna: Life of Pi.
Borde vara med: The Master.

Bästa kvinnliga skådespelare: Jennifer Lawrence, Silver Linings Playbook. Samma sak där, förut hade jag sagt Jessica Chastain för Zero Dark Thirty men inte nu längre. Chastain har den bästa chansen förutom Lawrence, men Lawrence är den enda vars roll kommer tilltala tillräckligt många människor.
Borde vinna: Emmanuelle Riva, Amour.
Borde vara med: Marion Cotillard, Rust and Bone.

Bästa manlige skådespelare: Daniel Day-Lewis, Lincoln. Annars äter jag min höga hatt.
Borde vinna: Daniel-Day Lewis
Borde vara med: Jack Black, Bernie.

Bästa regi: Utan en nominering för vare sig Affleck eller Kathryn Bigelow är det klappat och klart för Steven Spielberg, Lincoln. Ang Lee är den närmsta konkurrensen, men det känns långsökt. Det kommer bli som 1999 när Spielberg fick en regi-Oscar för Rädda menige Ryan men bästa film gick till Shakespeare in Love. Fast det var mer orättvist.
Borde vinna: Spielberg är okej.
Borde vara med: Paul Thomas Anderson, The Master.

 

De du bryr dig lite grann om

Bästa manliga biroll: Denna är snårig men de flesta auspicier pekar på Tommy Lee Jones i Lincoln. Hans roll är den som mest sticker ut. Robert De Niro har medialobbat sin roll i Silver Linings Playbook ordentligt, och många ser honom som en trolig kandidat, men jag ser det inte hända. Rollen, och filmen, är för svag. Christoph Waltz vann den mer popkulturella Golden Globen och hade varit en kandidat, om han inte redan vunnit så nyligen.

Bästa kvinnliga biroll: Anne Hathaway, Les Misérables. Detta lär  även bli årets sob-sob-tal.

Bästa originalmanus: Quentin Tarantino, Django Unchained. Jag går emot oddsen här, som föreslår Haneke, men Django har blivit lobbad som någon slags kommentar på slaveri och en antites till Lincoln, och dessutom gillar folk Tarantino så pass mycket, att jag helt enkelt tror han får flest röster. Men det är tight.

Bästa manus på förlaga: Tony Kushner, Lincoln. Återigen, om Argo blir bästa film så borde den få bästa manus också. Men detta är inget vanligt år, och jag ser inget som talar emot Kushner. Förutom Argo, då förstås.

Bästa animerade film: Frankenweenie. Troligen vinner någon av de andra Disney-producerade filmerna (jag skulle tippa på Modig) men det här får bli min bönegissning. Jag vill att Tim Burton ska få en Oscar.

Bästa utländska film: Amour. Next, please.

Bästa dokumentär: Searching For Sugar Man. Hypen gör det nästan till en matematisk säkerhet.

Bästa originalmusik: John Williams, Lincoln. Jag tror det faller in i samma logik som varför Spielberg vinner för bästa regi: Det var ett tag sen, helt enkelt. Mychael Dannas svulstiga musik för Life of Pi kan dock mycket väl vinna.

Bästa foto: Claudio Miranda, Life of Pi. Det är årets mest visuella upplevelse, den vars bilder fastnar på näthinnan bäst; Hence vinner den. Roger Deakins för Skyfall, Janusz Kaminski för Lincoln och Robert Richardson för Django Unchained har sina sympatisörer, men jag tror inte dom har någon chans.

Bästa klippning: William Goldenberg, Argo. Om inte annat så för att jag själv i min recension tyckte den borde få denna statyett. Vissa av de andra nominerade har också chans (Zero Dark Thirty, inte minst) men Argo lyckades klippa ihop vad som egentligen var två filmer till en och hålla en spänning igång från början till slut. Den borde ha cred för det, i alla fall, det tycker till och med jag.

 

Resten

Bästa scenografi (Production Design): Anna Karenina. Jag har inte sett den, men det enda motståndet kommer ifrån Les Misérables, och det kanske var fin scenografi i den filmen. Men allt var filmat i närbilder, så vem vet.

Bästa kostym: Säger Anna Karenina där också, enligt samma logik.

Bästa Make-UpThe Hobbit. Uteslutningsmetoden. De övriga nominerade är Hitchcock – don’t make me laugh! – samt Les Misérables, Spegel spegel, Lincoln och Snow White and the Huntsman. Och dom har ju ingen chans.

Bästa låt: Adele, Skyfall.

Ljudmixing: Les Misérables. Dom sjöng allt live in i kameran, vi veeet, ge dom Oscarn bara.

Ljudklippning: Les Misérables. Har fortfarande inte riktigt greppat hur dessa kan vara två kategorier.

Specialeffekter: Life of Pi. De övriga nominerade – Avengers, Hobbit, Prometheus och Gråslask och sunkhunk – har ingen chans.

3 svar på ”Inför Oscarsgalan 2013

Lämna ett svar till Vecka 8-9: Searching for Sugar Man, The Sessions, Anna Karenina, Breaking Dawn part 2, Paranormal Activity 4 | videosöndag Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *