1971 USA/STORBRITANNIEN 118 min. färg/35mm/1.85:1. R: Sam Peckinpah. S: Dustin Hoffman, Susan George, Peter Vaughan, T.P. McKenna, Del Henney, Jim Norton, Donald Webster, Ken Hutchison, Len Jones, Sally Thomsett, Robert Keegan, Peter Arne, Cherina Schaer, Colin Welland, David Warner (okrediterad)
Hämmad amerikansk matematiker (Hoffman) reser med sin engelska fru (George) till hennes gamla trakter, där de snabbt blir terroriserade av den lokala (o)bygden, genom illdåd som blir mer och mer vedervärdiga – ända tills han finner sig tvungen att visa vart skåpet ska stå. Peckinpah var ingen främling för kontrovers, och detta var eventuellt hans mest omdiskuterade och kontroversiella film – exceptionellt rå och våldsam, i synnerhet för sin tid, med en hel del ambivalenta inslag som gjorde att filmen blev anklagad för att vara ett uttryck för alltifrån klassförakt till sexism. Denna intensiva thriller är helt klart subversiv, men därmed sagt också komplex – det går att argumentera för att filmen är ambivalent och uppriktig i sin behandling av sina rollfigurer (och därmed före sin tid, då det i synnerhet på 70-talet var kutym att genom film diagnostisera och behandla problem via rättrådig symbolism). Det mesta i filmen går att tolka på många sätt, allt som händer är inte explicit förklarat eller utvecklat, och man kan lika gärna se det som en existentiell film om att leva upp (eller ner) till sina könskontrakt. Hur som helst en lika spännande som ruggig film, till lika stor del tät och välgjord underhållning som modernistisk och rått analytisk filmkonst. Länge visad i en censurerad version på 113 min; den oklippta versionen är 118 min. Menlöst nyinspelad 2011. 4/5 8/10. 2017.