1985 FRANKRIKE/SCHWEIZ/STORBRITANNIEN 72 min. färg/35mm/1.33:1. R: Jean-Luc Godard. S: Myriem Roussel, Thierry Rode, Philippe Lacoste, Manon Andersen, Malachi Jara Kohan, Juliette Binoche.
Godards återberättande av Jesusmyten, med Maria som knegare på en bensinmack och Josef som avhoppad universitetslärare, varvar deras bittra vardag (där Josef har svårt att smälta tanken att Maria är gravid på tal om ingenting) med en och annan enstaka ängel, en hel del naturbilder och en sidointrig om ett helt annat par som ältar sig igenom en krass otrohetsaffär; främst verkar dock tanken vara att exponera Maria (Roussel) som en slags martyr, om inte fången i samhällets (patriarkala) bild så fångad av ödet signerat en högre makt. Det är åtminstone det mest intressanta spåret i denna film, som är okaraktäristiskt svag och skissartad för att vara Godard – den som är helt obekant med hans filmer finner den säkert helt obegriplig, men har man varit med förut så känner man igen organiseringen av scener (som bildar den provisoriska ”storyn”) och det går att önska att han gett sig in på tematiken (om tron, i en vidare mening, i en trolös värld) på ett lite mer engagerat sätt. Ironiskt nog väckte filmen en hel del rabalder från katoliker i USA när det begav sig; hade de som protesterade ens begripit något om de faktiskt sett filmen? 3/5 6/10. 2017.