1916 USA 178 min. Stumfilm sv/35mm/1.33:1. R: D.W. Griffith. S: Lillian Gish, Mae Marsh, Douglas Fairbanks, Margery Wilson, Robert Harron, F.A. Turner, Sam De Grasse, Vera Lewis, Mary Alden, Eleanor Washington, Pearl Elmore, Lucille Browne, Julia Mackley, Miriam Cooper, Walter Long, Tom Wilson, Ralph Lewis, Lloyd Ingraham, A.W. McClure, John P. McCarthy, Monte Blue, Marguerite Marsh, Howard Gaye, Lillian Langdon, Olga Grey, Bessie Love, William H. Brown, George Walsh, W.S. Van Dyke, Eugene Pallette, Frank Bennett, Maxfield Stanley, Josephine Crowell, Constance Talmadge, W.E. Lawrence, Joseph Henabery, Alfred Paget, Carl Stockdale, Tully Marshall.
Eventuellt den mest överskattade film som någonsin gjorts – ett brådmoget men klumpigt försök att sätta ihop en modern kärlekshistoria med tre andra episoder; en handlar om Babylons fall (och består mest av stridigheter), en handlar om Jesus och korsfästelsen och en tredje utspelar sig på 1500-talets Frankrike och skildrar upptakten till Bartolomeinatten, när franska protestanter massakrerades av onda katoliker. Mindre saker finns att säga om dessa symboliska sidointriger – alla är gjorda enligt strikt formalia och intrigmallar som Griffith redan betat av i många andra filmer, och de är fyrkantiga och standard-artade där den moderna berättelsen ges utrymme både i teknik och narrativ. Ändå cirkulerar Griffith tondövt mellan de olika berättelserna, och effekten är lika påtaglig som ekande tom, och visionen är lika storslagen som utförandet är bristfälligt. Filmen floppade, rättvist, när det begav sig – och Griffith skulle inte lära sig av misstaget utan envisas med att förlora pengar på filmer som helt enkelt sällan var bra. Fortfarande, trots att regissörens anseende blir mer och mer debunkat för varje år som går, är detta en film som slentrianmässigt anses vara oerhört betydelsefull – varför, och till vilken grad, har filmhistoriker anledning att diskutera, för många andra mindre kända och mer anspråkslösa amerikanska regissörer bidrog till mycket större grad åt att utveckla amerikansk film till vad den är idag. Videosöndag-recension. Se även Auteurathon: Griffith. 2/5 5/10. 2016, 2017.