2001 USA/STORBRITANNIEN/ITALIEN 137 min. färg/35mm/2.35:1. R: Robert Altman. S: Michael Gambon, Kristin Scott Thomas, Camilla Rutherford, Maggie Smith, Charles Dance, Tom Hollander, Natasha Wightman, James Wilby, Claudie Blakley, Laurence Fox, Trent Ford, Jeremy Northam, Bob Balaban, Alan Bates, Helen Mirren, Eileen Atkins, Emily Watson, Richard E. Grant, Jeremy Swift, Derek Jacobi, Sophie Thompson, Meg Wynn Owen, Teresa Churcher, Sarah Flind, Finty Williams, Emma Buckley, Kelly Macdonald, Ryan Philippe, Clive Owen, Adrian Scarborough, Joanna Maude, Francis Low, John Attenbury, Stephen Fry, Ron Webster.
Läckert underhållande smörgåsbord till film som utspelar sig kring en engelsk herrgård år 1932. En notoriskt otrevlig äldre man (Gambon) och hans fru (Thomas) har bjudit in en gigantisk mängd människor ur den brittiska aristokratin för fasanjakt och tedrickning. Det är en saligt brokig skara människor som samlas under ett tak, allt ifrån en extremt snobbig och spydig grevinna (Smith) vars liv verkar gå ut på att förolämpa andra, till en skönsjungande amerikansk filmstjärna (Northam) och dennes vän, en udda och hyperstressad Hollywood-producent (Balaban) som ständigt pratar i telefon. Historien sätts på sin spets när den osympatiske Gambon blir mördad och, just det, alla blir misstänkta. Eftersom detta är en film av Altman hamnar själva mordhistorien medvetet i skymundan för människorelationerna och den härligt livliga porträttskildringen av människor i olika klasser, som påminner mer om Renoirs klassiker Spelets regler än Christie. Det är närapå omöjligt att hålla koll på allt som händer, men åskådaren får en fjäderlätt orienteringsförmåga och huvudsaken är att filmen fungerar, och håller en tät stämning intakt. Att sedan hela den brittiska skådespelareliten har alla huvudrollerna gör ju inte saken värre, Smith stjäl varenda scen hon är med i, och slutresultatet blir en enda stor njutning. I sanning en av Altmans allra bästa och mest sofistikerade filmer; förmågan att omfamna så här pass många karaktärer, och ändå nå en tillfredsställande helhet, är resultatet av över 30 års finslipning av just detta panorama-koncept. Oscarsbelönat manus av Julian Fellowes. 4/5 8/10. 2002, 2013.