Le mépris. 1963 FRANKRIKE/ITALIEN 103 min. färg/35mm/2.35:1. R: Jean-Luc Godard. S: Brigitte Bardot, Michael Piccoli, Jack Palance, Giorgia Moll, Fritz Lang.
Godards studie av ett äktenskaps förfall är en av hans mest eleganta och subtilt romantiska filmer. Bardot spelar kvinnan vars kärlek till sin man (Piccoli) övergått till ett blomstrande förakt, och han försöker frustrerat begripa hur det kommer sig. Samtidigt är han hyrd att skriva om ett filmmanus; det är en vulgär amerikansk producent (Palance) som vill piffa upp Fritz Langs ”kulturfilm” om Odysseus med lite mer naket (Lang spelar sig själv, i sitt sista framträdande). En ovanligt konkret film för att vara Godard som mest fokuserar på det outhärdligt dubbeltydliga äktenskapet, med många hudlösa detaljer hos karaktärerna som dyker upp i särskilda situationer. En pärla som var producerad av Joseph E. Levine, vilken Godard helt och hållet driver med i Palances karaktär. Levine uppfattade inte detta, vilket ironiskt nog passar filmkaraktären och har gjort det till ett av filmhistoriens mest berömda interna skämt. 5/5 9/10. 2006, 2018.