1968 USA 130 min. sv/35mm/1.66:1. R: John Cassavetes. S: John Marley, Gena Rowlands, Lynn Carlin, Fred Draper, Seymour Cassel, Val Avery, Dorothy Gulliver, Joanne Moore Jordan, Darlene Conley, Gene Darfler, Elizabeth Deering.
Hypnotisk och fascinerande Cassavetes-studie i livet hos halvlyckade medelklassmänniskor vars liv gått in i en sådan automatik att dom inte längre kan tänka eller känna på kreativa sätt utan bara förbruka och konsumera sig själva och sin omvärld; filmat i grynigt svartvitt, till stor del handhållet, och fokuserar på ett par och deras kväll på varsitt håll efter att han berättat att han vill skiljas. Extremt autentiskt och realistiskt, med en så dokumentär känsla att man ofta övertygas att tro att det man ser är riktiga människor och det är precis det som är poängen; filmens existentialism och indirekta samhällskritik är lika universell som deprimerande. En av få Cassavetes-filmer som bröt igenom arthouse-väggen och fick genomslagskraft på brett håll, och det är inte svårt att förstå varför (särskilt inte om man betänker hur före sin tid filmen är, och hur unik den än idag förblivit). En av den här briljanta regissörens bästa filmer. 5/5 9/10. 2011.
<- Face/Off.
-> The Faculty.