2012 TYSKLAND/ USA/ HONG KONG/ SINGAPORE 172 min. färg/35mm, HDTV, DI/2.35:1. R: Lana Wachowsky, Andy Wachowski (The Wachowskis), Tom Tykwer. S: Tom Hanks, Halle Berry, Hugh Grant, Jim Broadbent, Hugo Weaving, Jim Sturgess, Doona Bae, Ben Whishaw, Keith David, James D’Arcy, Xun Zhou, David Gyasi, Susan Sarandon, Robert Fyfe, Martin Wuttke, Robin Morrissey, Brody Nicholas Lee, Ian van Temperley, Amanda Walker, Ralph Riach, Andrew Havill, Tanja de Wendt, Raevan Lee Hanan, Götz Otto.
Året är 1849. Och 1936. Och 1973. Och 2012. Och 2144. Och “106 vintrar efter Fallet” (?). Diverse kända skådespelare spelar olika människor i olika delar av världshistorien; dåtid, nutid och framtid. Deras öden reflekteras i varandras, går igen i varandras, och deras tidigare liv tycks ibland kännbara för dom. Allt hör ihop på en kosmisk skala. Typ. Det sades att boken av David Mitchells bok var ”ofilmbar” – Wachowskisarna, ihop med Tykwer, gör det enda rätta och skapar en så gott som osebar film, som påminner om att zappa mellan olika filmer på TV. Det icke-binära budskapet är fascinerande, inte minst eftersom resultatet är så misslyckat – allt vi ser är ett godtyckligt nätverk av karaktärer och omständigheter, sammankopplade på grund av en (enda) idé: I övrigt är den tom, meningslös, totalt självupptagen och inte minst extremt fånig. Videosöndag-recension. Se även Hur jag slutade ängslas och lärde mig acceptera Cloud Atlas. 1/5 3/10. 2012, 2017.
<- Closet Land.
-> Cloverfield.