2002 STORBRITANNIEN/IRLAND 107 min. färg/16mm/1.85:1. R: Paul Greengrass. S: James Nesbitt, Allan Gildea, Gerard Crossan, Mary Moulds, Carmel McCallion,Tim Pigott-Smith, Kathy Kiera Clarke, Gerard McSorley, Nicholas Farrell, Christopher Villiers, James Hewitt, Declan Duddy, Edel Frazer, Joanne Lindsay, Mike Edwards, Gerry Hammond, Jason Stammers, Ken Williams, Bryan Watts, Simon Mann, Rhidian Bridge, Johnny O’Donnell, David Clayton Rogers, Sean O’Kane, Thomas McEleney, Ross MacDonald.
Omtumlande rekonstruktion av den irländska medborgarrättsmarschen vintern 1972, som förvandlades till en massaker när militären öppnade eld mot demonstranter. Greengrass – vars genombrottsfilm detta var – visar oss medborgarna, militärerna och den politiska ledaren Ivan Cooper (Nesbitt), som hamnar i stormens öga och får ögonen öppnade för hur allvarligt det irländska våldet är. Händelseförloppet är iscensatt i brottstycken och episoder som har en närgången, pseudodokumentär och ibland totalt övertygande realism; uppbyggnaden till våldet, och kaoset som uppstår, är berättat på ett lika kaotiskt som effektivt sätt och det är omöjligt att inte drabbas när filmen slår som hårdast. Mindre självklara är de dramatiserade partierna som ska visa oss karaktärernas privatliv, och trots den tekniska realismen kan man också diskutera filmens syn på militären som bestående av generaler kvar i andra världskriget och soldater som rena terroristerna. Helheten är dock mycket välgjord och filmen stark och sevärd. Gjordes ursprungligen som en TV-film (vilket kan förklara vissa av dess ytligheter) men hade premiär på Sundance, vann flera priser och gjorde Greengrass till en kraft att räkna med internationellt. Inspirerad av Don Mullans bok ”Eyewittnes Bloody Sunday” från 1997. 4/5 7/10. 2018.
<- Bloody Mama.
-> The Blot.