1987 USA/STORBRITANNIEN/KANADA 113 min. färg/35mm/1.85:1. R: Alan Parker. S: Mickey Rourke, Robert De Niro, Lisa Bonet, Charlotte Rampling, Stocker Fontelieu, Brownie McGhee, Michael Higgins, Elizabeth Whitcraft, Eliott Keener, Charles Gordone, Dann Florek, Kathleen Wilhoite, George Buck, Judith Drake.
Intensiv, och efterhand riktigt ruggig, typ av postmodern film noir som lånar sina inslag från alla klassiska källor; från Utpressning till Chinatown. Utspelar sig på 50-talet, Rourke spelar andra klassens privatdetektiv som blir anlitad av mystisk miljonär (De Niro) som vill att han spårar en gammal sångare som försvann strax efter andra världskriget. Uppdraget är bara att hitta honom och se om han lever, men det blir krångligare och krångligare – och till slut är dramatiken uppe i helvetiska proportioner (bokstavligt talat). Enormt mycket läckra bilder, inklusive pittoreska New Orleans-miljöer, suggestiv stämning, saxofonmusik av Courtney Pine, alldeles exemplariska skådespelare i alla hörn och kanter och en tät stämning som bygger upp mot en mycket dystopisk upplösning. Rourke är verkligen dynamisk i huvudrollen, och De Niro är mycket njutbar; lika minnesvärd är dock Bonet som spelar hårdnackad tonårsmamma i Louisiana, där stora delar av filmen utspelar sig. Innehåller en minnesvärd sexscen som blandar sex och våld på ett sätt som man inte glömmer; scenen blev för mycket för USA och fick klippas bort på bio för att undvika en X-stämpel. Scenen återfinns förstås på video. Manus av Parker, efter en roman av William Hjortsberg. 3/5 7/10. 2011.