The Disappearance of Eleanor Rigby: Them 2014 USA 123 min. färg/codex/2.35:1. R: Ned Benson. S: James McAvoy, Jessica Chastain, Nina Arianda, Viola Davis, Bill Hader, Ciarán Hinds, Isabelle Huppert, William Hurt, Jess Weixler, Nikki M. James, Jeremy Shamos, Wyatt Ralff, Brendan Donaldson, Daron Stewart, June Miller.
Bakom denna vedervärdiga svenska videotitel döljer sig en mycket underskattad, begåvad och genuint romantisk film som med stark känsla för stil och ton rör sig kring välbekant men mänsklig och allmängiltig tematik om hjärta och smärta. McAvoy och Chastain spelar ett New York-par vars kärlek svalnat efter en tragedi – hon ”försvinner” från honom och de lever livet på varsitt håll, själasökande och osaliga, med det brustna hjärtats depression bakom bröstet och en rastlös vardag som inte kan ge någon tröst. Manusförfattaren och regissören Benson har inte uppfunnit hjulet, och filmen är väldigt bekvämt placerad i en intellektuell New York-miljö, men än sen? Det han framför allt sätter fingret på är den rätta, sensuella tonen som en sådan här film ska ha. Extra fina porträtt från Hader, som McAvoys kompis, Hinds som hans far, och inte minst Huppert och Hurt som Chastains föräldrar (de borde gifta sig på riktigt!). Som om inte det var nog är detta en sammanvävd variant av två olika filmer – The Disappearance of Eleanor Rigby: Her, som skildrar hennes synvinkel, och The Dissapearance of Elanor Rigby: Him, som skildrar hans; alla dessa tre versioner fördjupar och tar ut varandra, inte minst eftersom händelseförlopp varierar i dem och samma saker inte alltid händer två gånger. Detta gör det till en liten meta-filosofisk film och en fantastisk studie för regissörer och skådespelare. Allt som allt är dessa filmer några av de senaste årens mest oförtjänt missade; kritiker orkade helt enkelt inte engagera sig för tre filmer. 4/5 8/10. 2016.
<- Asterix och Obelix möter Caesar.
-> The Astronaut’s Wife.