120 battements par minute. 2017 FRANKRIKE 140 min. färg/codex/2.35:1. R: Robin Campillo. S: Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois, Adèle Haenel, Antoine Reinartz, Ariel Borenstein, Félix Maritaud, Aloïse Sauvage, Simon Bourgade, Médhi Touré, Simon Guélat, Coralie Russier, Catherine Vinatier, Théophile Ray, Saadai Bentaïeb, Jean-François Auguste, Samuel Churin, Julien Herbin, Mehdi Rahim-Silvioli, Bachir Saïfi, François Rabette, Kevin Dez, Emmanuel Pierre, Cécile Dominjon, Julien Kurtz, Yves Heck, Pauline Guimard, Emmanuel Ménard, Camille Garnier, Valentin Villatte, Anatole Jordan.
Extremt kärleksfull skildring av den franska ACT UP-organisationen under 90-talet, dvs den grupp aktivister som arbetade för HIV- och aids-frågor i ett samhälle där deras frågor mörkades av politiker, där läkemedelsföretagen arbetade i korrumperat dunkel och där deras situation var tabubelagd socialt och politiskt. Börjar som en förtäckt pseudodokumentär, vilket skapar en mycket trovärdig känsla samtidigt som karaktärerna gradvis introduceras, varpå den skalar av omständigheterna för att fokusera på Sean (Biscayart), en av de uppkäftiga rebellerna, och hans kärlek till nykomlingen Nathan (Valois). Från början till slut en stenhårt seriös film som väljer att ge oss hela organisationens arbete så realistiskt som möjligt, varpå berättelsen om de enskilda ödena blir extra omvälvande. Förrädiskt enkelt gjord men mycket noggrant genomarbetad, med en avgörande detaljrikedom och en stark, medveten skärpa i såväl manuset som den raka stilen och den opretentiösa personregin. Ett ovanligt exempel på en film som genom sin genuina ärlighet lyckas vara både seriöst politisk och romantiskt humanistisk. Videosöndag-recension. 4/5 8/10. 2017.
<- 102 Dalmatiner.
-> 127 timmar.