Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

The Holdovers

2023 USA 133 min. färg/ARRIRAW 3.4K, DI 2K/1.66:1. R: Alexander Payne. S: Paul Giamatti, Dominic Sessa, Da’Vine Joy Randolph, Carrie Preston, Brady Hepner, Ian Dolley, Jim Kaplan, Michael Provost, Andrew Garman, Naheem Garcia, Stephen Thorne, Gillian Vigman, Tate Donovan, Darby Lee-Stack, Bill Mootos, Dustin Tucker, Juanita Pearl, Alexander Cook, Liz Bishop, Cole Tristan Murphy, Will Sussbauer, Carter Shimp, Michael Malvesti, Dakota Lustick, Melissa McMeekin, Jonathan von Mering, Rena Maliszewski, Osmani Rodriguez, Oscar Wahlberg, Dan Aid, Mike Kaz, Kelly AuCoin, Colleen Clinton, Fred Robbins, David J. Curtis, Pamela Jayne Morgan, Davis Robinson, Joe Howell.

Trevlig, småskalig historia som utspelar sig på en internatskola julen 1970 – Giamatti spelar en nitisk och hatad lärare som motvilligt måste ta hand om de elever som stannar kvar över julhelgen, vilket såklart visar sig bli en lärorik upplevelse för honom. Paynes och Giamattis första samarbete sedan den moderna klassikern Sideways är mer av en överjäst bagatell av välbekant, sentimental mall. Manuset är välskrivet på ett professionellt sätt och det hela är utfört med säker hand av alla inblandade. Pågår lite i övertid, särskilt eftersom man hela tiden förväntar sig att filmen ska nå högre höjder, men håller en sysselsatt med finstämt foto och utmärkta prestationer från Giamatti och särskilt Randolph, som skapar märkligt många nyanser som lakonisk kökschef. Hur berörande filmens duktigt skissade tematik om personliga förluster är tycks emellertid vara en subjektiv fråga. De hårda ansträngningarna att efterlikna estetiken i ett New Hollywood-drama från eran är också märkliga eftersom filmen fotades digitalt. 2024.