Fredrik Fyhr

TÁR

2022 USA 158 min. färg/ARRIRAW 3.4K, 4.5K, 6.5K, DI 4K/2.39:1. R: Todd Field. S: Cate Blanchett, Nina Hoss, Noémie Merlant, Sophie Kauer, Julian Glover, Mark Strong, Sylvia Flote, Allan Corduner, Mila Bogojevic, Adam Gopnik, Marc-Martin Straub, Egon Brandstetter, Ylva Pollak, Paula Först, Sydney Lemmon, Nicolas Hopchet, Zethphan Smith-Gneist, Kitty Watson, Alec Baldwin, Jessica Hansen, Alma Löhr, Dorothea Plans, Casal, Fabian Dirr, Christian Höcherl, Jan Wolf, Peter Hering, Artjom Gilz, Han Lai, Andreas Jentzsch, Daniel Söhner, Tilla Kratochwil, Marie-Lou Sellem, Marie-Anne Fliegel, André Röhner, Lydia Schamschula, Alexandra Montag, Chalee Sricharoen, Rose Knox-Peebles.

Blanchett gör ett utmärkt manierat porträtt som världsberömd konduktör vars vardag vi närgånget får följa medan hon arbetar på en avancerad Mahlerkonsert i Berlin. I marginalerna börjar dock hennes ogenerösa och eventuellt vådliga beteende bli ett problem, särskilt när en av hennes tidigare lärlingar begår självmord och hennes moral ifrågasätts á la metoo. Man stirrar sig gärna blind på Blanchetts iögonfallande framträdande, och det är lätt att dras med i Fields metodiska berättande, men berättelsen i sig är irriterande undflyende och överdrivet gäckande, tills dess att det inte går att säga att filmen egentligen handlar om något alls. Huvudpersonen är med all önskvärd tydlighet envis i vad vi får anta är passion till musiken men… än sen? Det blir en studie i presentationer snarare än personer, symptomatiskt modern i sin ovilja att komma med något som helst budskap eller perspektiv, och kantad av klichéer som blir direkt odrägliga mot slutet när vi börjar röra oss i något sorts postkolonialt, potentiellt smygrasistiskt territorium. 2024.

Tillbaka till toppen