Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

På västfronten intet nytt (2022)

Im Westen nichts Neues. 2022 TYSKLAND/USA/STORBRITANNIEN 148 min. färg/ARIRAW 6.5K, 4.5K, DI 4K/2.35:1. R: Edward Berger. S: Felix Kammerer, Albrecht Schuch, Aaron Hilmer, Moritz Klaus, Adrian Grünewald, Edin Hasanović, Daniel Brühl, Thibault de Montalembert, Devid Striesow, Andreas Döhler, Sebastian Hülk, Luc Feit, Michael Wittenborn, Michael Stange, Sascha Nathan, Tobias Langhoff, Anton von Lucke, Michael Pitthan, Joe Weintraub, Charles Morillon, Gabriel Dufay, Dan Brown, Philipp Schenker, Cyril Dobrý, Sebastian Jacques, Gregory Gudgeon, Cyril Čechák, Jakob Schmidt, Felix von Bredow, Martin Dostál, Marek Simbersky, Jakob Diehl, Anthony Paliotti, Nico Ehrenteit, Hendrik Heutmann, Daniel Kamen, Markus Tomczyk Wolf, Danny Homann, Peter Sikorski, Alžběta Malá, Thomas Zielinski, Tomáš Weber, Samuel Neduha, Tomáš Merkl.

Beklämmande försök att sälja den här titeln igen, nu med lockbetet att filmen är tysk. Tyvärr är den i själ och hjärta mer amerikansk än Hollywood-mästerverket från 1930. Remarques berättelse om soldaterna i första världskriget skildras här med det förväntade bombardemanget, men det är inte längre en antikrigsberättelse; man har inte kunnat låta bli att hitta på en sidointrig som skildrar hur vapenstilleståndet skrevs under av de politiska sändebuden. Vips har man gett sinne åt krigets beryktade ”vansinne” och förvandlat soldaterna till politiska subjekt. Det är ingen överraskning att fotot söker sig mot Kubrickianska bildkompositioner och fagra landskapsbilder, en estetik som också ger filmen en korkad skönhet. Antivåldstemat, som en gång i tiden var provokativt, blev uppenbarligen slentrianmässigt med tiden; år 2022 framstår det som mer tabu än någonsin, för detta är bara en teknisk uppvisning i pseudorealistiskt filmkrig, förutsägbart spelad, full av de förväntade klichéerna. 2023.