Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Natt och dimma i Japan

Nihon no yoru to kiri. 1960 JAPAN 107 min. sv/35mm/2.35:1. R: Nagisa Ōshima. S: Miyuki Kuwano, Fumio Watanabe, Masahiko Tsugawa, Hiroshi Akutagawa, Kei Satō, Rokkō Toura, Akiko Koyama, Shinko Ujiie, Ichirô Hayami, Takao Yoshizawa.

Intensiv och kompromisslös politisk mästerstudie där en man efterlyst av polisen avbryter ett bröllop för att anklaga alla närvarande för att vara konformister – det visar sig att alla är del av, eller relaterade till, landets militära studentrevolutionärer; efter att ha misslyckats med att stoppa avtalet mellan Japan och USA tio år tidigare har rörelsen hamnat i stiltje, vilket den oinbjudne gästen inte accepterar. Istället för att bli någon sorts småborgerlig melodram om hur jobbigt det är med pinsamma sanningar så uppstår en kedjereaktion där olika figurer går djupt in i sina tankar och känslor om den politiska kampen samt sina motsättningar gentemot varandra och sig själva. Genom långa tagningar, komplexa flashbacks och hisnande meta-teatrala effekter pågår detta ögonblick av ”sanningens minut” för alla inblandade; filmen blir bara mer och mer dynamisk ju längre den pågår och även när man tror att den ska sluta som en omöjligt utmattande och totalt övertänkt film så slår den till med en självklar filosofisk kalldusch till twist. Få politiska filmer är så här seriösa, och samtidigt så övertygande. En once-in-a-lifetime-film av Oshima, som tog chansen att göra extra allt när han fick carte blanche av studion efter en tidigare framgång (Seishun zankoku monogatari). Filmen blev emellertid kontroversiell – den visades bara tre dagar i Japan innan studion drog tillbaka filmen. I Sverige visades den inte på bio förrän 1992. 2023.