Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Napoléon (1927)

Napoléon vu par Abel Gance. 1927 FRANKRIKE 333 min. sv/35mm/1.33:1. Stumfilm. R: Abel Gance. S: Albert Dieudonné, Vladimir Roudenko, Edmond Van Daële, Alexandre Koubitzky, Antonin Artaud, Abel Gance, Gina Manès, Suzanne Bianchetti, Marguerite Gance, Yvette Dieudonné, Philippe Hériat, Pierre Batcheff, Eugénie Buffet, Acho Chakatouny, Nicolas Koline.

Gances film om den krigiske lilleputten klockar in på blygsamma fem och en halv timme; ett monstruöst epos i ordets verkliga bemärkelse, klassiskt berättad i ett par historiska segment. Mängder av höjdpunkter, allting genomtänkt och utfört med påtaglig intensitet och innovation. Dramat i sig är mindre övertygande, men alla påkostade sekvenser är på alla sätt imponerande; Vi får den ena häpnadsväckande sekvensen efter den andra. Gances ursprungliga vision var att filmatisera hela Napoléons liv och detta var bara del ett! Publiken uteblev emellertid och filmen blev en bestraffande flopp för Gance, som fick sluta vid Napoléons övertagande av de italienska trupperna, där filmen slutar i pompa och fanfarer, samt den legendariska triptyksekvensen, där Gance skapade en fascinerande beta-widescreen genom att projicera tre bilder samtidigt. Fler höjdpunkter finns, inklusive belägringen av Toulon, men filmen är så bombastisk att det tidiga snöbollskriget redan är nog så episkt. Har existerat i många versioner – bör ses i nyutgåvan från 2012, restaurerad av Kenneth Brownlow, och på så stor duk som möjligt. Rättelse: Dukar! Triptyksekvensen har högst konsekvent bildformatet 4:00:1. Videosöndagrecension2017.