Ossessione. 1943 ITALIEN 140 min. sv/35mm/1.37:1. R: Luchino Visconti. S: Clara Calamai, Massimo Girotti, Dhia Cristiani, Elio Marcuzzo, Vittorio Duse, Michele Riccardini, Juan de Landa.
Viscontis debut och som brukar räknas som inledningen på neorealismen. En rå filmatisering av James Cains thriller ”Postmannen ringer alltid två gånger” om en vagabond som blir ihop med hustrun till en restaurangägare, varpå paret bestämmer sig för att ha ihjäl maken. Denna klassiska noirstory är här förlagd till fascismens Italien – därav var det en film som också tog hus i helvete i Italien (fascisterna förbjöd filmen och utanför landet visades den inte förrän 1976). lika överdrivet melodramatisk som subtil, kanske på grund av den här historiska kontexten – som thriller är det ett hyperdetaljerat pussel med grovhuggna bitar, där varje detalj räknas, och som i slutändan bygger upp för en stor smäll. Det är en film som tar sin lilla tid, men på många sätt är det en mycket rikare och mer detaljerad film än de neorealistiska klassiker den banade väg för. 2018, 2023.