Inside Out 2. 2024 USA/JAPAN 96 min. färg/codex/2.39:1. R: Kelsey Mann. Röster: Amy Poehler, Maya Hawke Kensington Tallman, Liza Lapira, Phyllis Smith, Lewis Black, Tony Hale, Ayo Edebiri, Adèle Exarchopoulos, Lilimar, Grace Lu, Sumayyah Nuriddin-Green, Diane Lane, Kyle MacLachlan, Paul Walter Hauser, Yvette Nicole Brown, Ron Funches, James Austin Johnson, Yong Yea, Steve Purcell, Dave Goelz, Kirk R. Thatcher, Frank Oz, Paula Pell, June Squibb, Pete Docter, Paula Poundstone, John Ratzenberger, Sarayu Blue, Flea, Bobby Moynihan Kendall, Coyne Schofield, Carlos Alazraqui. Svenska röster: Linda Olsson, Carla Abrahamsen, Benthe Börjesson Liebert, Cecilia von der Esch, Per Andersson, Ole Ornered, Ulla Skoog, Emma Molin, Cecilia Karlsson, Alexandra Reveman, Aisha Mirambo, Dominique Pålsson Wiklund, Elin Klinga, Samuel Fröler, Anton Olofson Raeder, Amie Bramme Sey, Pär Lernström, Eddie Hultén, John Alexander Eriksson, Anders Öjebo, Leif Andrée, Elin Kortesalmi, Kajsa Reingardt, Magnus Ehrner, Charlotte Ardai Jennefors, Alice Cardinal, Amanda Andersson, Ayla Kabaca, Cecilia Wrangel Skoug, Denny Lekström, Emilia brown, Julia Ringblom, Märta Wrangel, Robin Keller, Tove Edfeldt, Fredrik Lycke, Jennifer Sherwood.
Det givna skämtet efter den förra filmen var att lilla Riley förr eller senare skulle hamna i puberteten vilket nu oundvikligen sker – över en natt, såklart – samtidigt som hon ska på hockeyläger med sina bästa vänner. Känslorna från förra filmen hamnar återigen på villovägar när de kastas ut från hjärnkontoret av det nya gänget Oro, Avund, Skam och Tristess, vilka snart gör Rileys emotionellt trassliga liv ännu värre. Denna uppföljare breddar de mer förutsägbara aspekterna av den lysande föregångaren och saknar helt den elegans och fingertoppskänsla som gjorde att den hittade oväntade djup. I princip är filmen mer av det goda dock, och bygger på samma fantasifulla potentialer och rörande sensmoraler. En mellanfilm för Pixar, men solid och stabil och trots allt bara en besvikelse för de vuxna åskådare som förväntade sig att blixten skulle slå ner på samma ställe igen; dessa kanske också har svårare att ta till sig det stackars pubertetsbarnet än vad målgruppen har. 2024.