Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Hämnarens resa

Boksuneun naui geot.

2004 SYDKOREA 129 min. färg/35mm, DI 2K/2.41:1. R: Park Chan-wook. S: Song Kang-ho, Shin Ha-kyun, Bae Doona, Im Ji-eun, Han Bo-bae, Lee Dae-yeon, Ki Joo-bong, Kim Se-dong, Lee Yoon-Mi, Ryoo Seung-bum, Ji Dae-han, Heo Jong-su, Nam Byung-hoon, Park Jae-Woong Jeong Gyu-su, Lee Jeong-wook, Lee Geum-hee, Ryoo Seung-wan, Lee Kan-hee, Jung Jae-young, Kim Ik-tae, Oh Gwang-rok, Shin Jung-geun.

Ultrablodig melodram om en dövstum man som ger sig på att försöka kidnappa sin före detta chefs dotter för att betala sin systers njurtransplantation – en extremt våldsam våldscykel följer. Man kan anklaga Parks film för att vara välgjort effektsökeri, men det finns starka idéer under ytan – det är en tematiskt rik film som grundar sig i en förväxlingskonflikt som sedan fördjupas till att handla om assimilation och uppror; filmen undersöker hur vi ska använda moralen i förhållande till brott, när man väl tillkännager de sociala spelens godtycklighet. Hur definierar vi mening till våra handlingar om människan tekniskt sett är kapabel till vad som helst? Där många ”blod föder blod”-sagor är moraliska eller nihilistiska vill Park få oss att fokusera på mördarna och tillkännage deras intelligens, deras självständighet och deras humanitet. Den första delen i Parks ”hämndtrilogi”, följd av Oldboy och Lady Vengeance2017, 2023.