Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Gudfadern del II

mini4star The Godfather: Part II. 1974 USA 202 min. färg/35mm/1.85:1. R: Francis Ford Coppola. S: Al Pacino, Robert Duvall, Diane Keaton, Robert De Niro, John Cazale, Talia Shire, Lee Strasberg, Michael V. Gazzo, G.D. Spradlin, Richard Bright, Gastone Moschin, Tom Rosqui, B. Kirby Jr (Bruno Kirby), Frank Sivero, Francesca De Sapio, Morgana King, Marianna Hill, Leopoldo Trieste, Dominic Chianese, Amerigo Tot, Troy Donahue, John Aprea, Joe Spinell, James Caan, Abe Vigoda, Tere Livrano, Gianni Russo, Maria Carta, Oreste Baldini, Giuseppe Sillato, Mario Cotone, James Gounaris, Fay Spain, Harry Dean Stanton, James Murdock, Carmine Caridi, Danny Aiello, Carmine Foresta, Nick Discenza, Joseph Medaglia, William Bowers, Ezio Flagello, Elda Maida, Salvatore Po, Peter Donat, Ignazio Pappalardo, Andrea Maugeri, Tom Dahlgren, Paul B. Brown, Phil Feldman, Roger Corman, Ivonne Coll, Joe De Nicola, Edward Van Sickle, Gabriella Belloni, Ricahrd Watson.

Häpnadsväckande uppföljare som om inte överträffar så åtminstone är i samma klass som sin redan mästerliga föregångare. Skildrar maffiabossen Michael Corleones (Pacino) liv som efterträdare till sin far. Han inleder sin kungaregim med stor vördnad och stolthet men han förlorar gradvis kontrollen över familjen, och verksamheten, och han finner sig till slut vara blott skuggan av sin far. Denna historia löper parallellt med skildringen av faderns (De Niro) ungdom i Little Italy och hur han blev ”gudfadern”. En genialisk, stark uppföljare som fängslar med sina två berättelser för att göra svärtan från den förra filmen ännu mer dynamisk och genomsyrande – denna sätter spiken i kistan för all typ av gangsterromantik, och fastslår det förflutnas landskap som myt medan den konstaterar nuet som en besk, nattsvart oromantisk verklighet. En mästerlig modern tragedi och både filmunderhållning och filmkonst på högsta nivå – mer komplex än föregångaren, även om det förmodligen är en smaksak vilken man skattar högst. Vann sex Oscarstatyetter: bästa film, regi, scenografi (Dean Tavoularis, Angelo Graham och George R. Nelson), musik (Nino Rota och Carmine Coppola), manliga biroll (De Niro) och manus, som skrevs av Coppola och Mario Puzo. Filmad i negativ 1.37:1. 5/5 10/10. 2000, 2018.