Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Flickan och odjuret

La belle et la bête. 1946 FRANKRIKE 96 min. sv/35mm/1.37:1. R: Jean Cocteau. S: Josette Day, Jean Marais, Mila Parély, Nane Germon, Michel Auclair, Raoul Marco, Marcel André.

Cocteaus klassiska verison av ”Skönheten och odjuret” är magisk, om än lika fånig som den är lyrisk. Marais spelar det rökigt väsande odjuret som håller fagra Day fången i sitt slott; varje kväll frågar han henne om hon vill gifta sig med honom och varje gång svarar hon att han helt enkelt är för jäkla ful. Men naturligtvis mjuknar hon med tiden, medan han krälar i stoftet och förbannar sin uselhet som en mask. Cocteau fick mycket mycket teknisk assistens av Rene Clement, en av surrealismens mästare av filmregissörer, och den begåvade kameramannen Henri Alekan, vilket åtminstone förklarar hur en så pass oprövad filmare kunde skapa så avancerade tekniska trick och visuellt överdådiga bilder – de surrealistiskt sublima miljöerna är lika effektiva som kameraarbetet; detta är en sensorisk, fysisk upplevelse, full av sexuella underströmmar som hela tiden söker sig till ens undermedvetna snarare än i den stundtals parodiskt naiva ytan. En dunkel, gåtfull pärla. Videosöndagrecension (mästerverk)2015, 2024.