Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Fish Tank

2009 STORBRITANNIEN 123 min. färg/35mm, DI/1.33:1. R: Andrea Arnold. S: Katie Jarvis, Michael Fassbender, Kierston Wareing, Rebecca Griffiths, Harry Treadaway, Jason Maza, Jack Gordon, Joanna Horton, Sarah Bayes Grant, Wild Sydney, Mary Nash, Carrie-Ann Savill, Toyin Ogidi, Charlotte Collins, Kirsty Smith, Chelsea Chase, Brooke Hobby, Nick Staverson, Anthony Geary, Geoff McCracken, Val King, Peter Roue, Charlie Baker.

Drabbande modern melodram om bråkig femtonåring (Jarvis) i ett fattigt, engelskt höghusområde, icke-uppfostrad av en vedervärdig mamma och ständigt i trubbel – hennes enda hopp ligger i det kompulsiva intresset för streetdance. Saker förändras, inte nödvändigtvis till det bättre, när mammas nya kille (Fassbinder) visar sig vara en schysst och öppen person. Kanske lite för schysst och öppen… Vart det hela bär hän är inte lika fascinerande som kringelikrokarna som den desperata huvudpersonen tar för att komma dit (destinationen är inget att hurra för, snarare mynnar denna ut i en nästan romantisk existentialism, som tagen ur en postapokalyptisk fantasyfilm). Arnold har en intuitiv förmåga att skildra människor som drivs av begär och som inte kan anpassa sig till sin omvärld, särskilt inte när de inte uppmuntras eller motiveras av någon eller något, och hennes suggestiva diskbänksrealism saknar moraliska eller politiska direktiv. Filmen är så naturalistisk att man förlåter de mest melodramatiska och förutsägbara intrigtrådarna just för att de är så trovärdiga och så emotionellt akuta. Men även med facit i hand målar filmen upp en samhällskritik som är lika rak och saklig som i plakatfilmer av Ken Loach, bara mer komplexa och uppriktiga – men Arnolds poäng är inte världens ojämlikhet, utan de människor som befolkar den, och sättet människans inre går stick i stäv mot hennes yttre. Jarvis, upplockad från verkligheten i klassisk neorealistisk tradition, är hundra procent övertygande i rollen och Fassbender gör också ett sublimt framträdande av en karaktär som mycket enkelt hade kunnat framstå som omöjlig att förstå. 2023.