Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Eyes Wide Shut

mini4star 1999 USA/STORBRITANNIEN 159 min. färg/35mm/1.66:1 (Europa) 1.85:1. (USA). R: Stanley Kubrick. S: Tom Cruise, Nicole Kidman, Sydney Pollack, Kevin Connealy, Marie Richardson, Todd Field, Vinessa Shaw, Rade Serbedzija, Thomas Gibson, Leelee Sobieski, Alan Cumming, Julienne Davis, Lisa Leone, Fay Masterson, Sky du Mont, Louise J. Taylor, M. Stewart Thorndike, Madison Eginton, Leslie Lowe, Jackie Sawiris, Leon Vitali.

Kubricks sista film är i klass med hans bästa (läs: nästan alla hans tidigare) även om det, som vanligt hos Kubrick, kräver att åskådaren återvänder till den flera gånger. Cruise spelar ”lyckligt” gift överklassdoktor vars äktenskap, och naiva tro på konventioner, får en tackling när hans fru (Kidman) avslöjar att hon haft sexuella fantasier om en viss marinofficer. Han ger sig av ut på gatorna för en frustrerad och sporadisk upptäcktsfärd som bland annat leder till ockulta, erotiska äventyr han aldrig tidigare upplevt och som kan kosta honom livet. En av Kubricks mest innehållsrika och mångfasetterade filmer – den är med andra ord utmattande innehållsrik och mångfasetterad. Från början till slut en mystisk, gåtfull, spännande, lätt surrealistisk och bisarr historia med starka övertoner av psykoterapeutisk drömlogik, som i slutändan blir ett beskt men uppriktigt försvarstal för tvåsamheten. Likt alla Kubricks filmer blev filmen missförstådd, bland annat eftersom den tog fem år att göra och Cruise och Kidman var ett kändispar, och marknadsföringen (av Kubrick) verkade förledande nog föreslå en ”erotisk” film (filmen är snarare fundamentalt olustig). Allt i filmen är gjort på en helt oklanderlig och mästerlig nivå, inklusive hypnotiskt skådespeleri, minutiöst manus (av Kubrick och Frederick Raphael), en perfekt intrig med kryptisk och månghövdad tematik för åskådare som inte lämnar hjärnan hemma, och uppskattningsvis hundratals detaljer i varje maskindel av filmbygget; det är en ändlöst fascinerande film som på samma sätt som Kubricks bästa filmer ger en åskådare något att bita i för årtionden framöver, och slutet kommer nästan som en meta-svansång med en vemodig underton; Kubrick dog några dagar efter att ha färdigställt filmen. Filmad i standardnegativ 1.37:1. 5/5 10/10. 2000, 2013, 2018.


<- Eye in the Sky.
-> The Face of an Angel.

försökigen