Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

Aftersun (2022)

2022 STORBRITANNIEN/USA 102 min. färg/35mm, DI 2K/1.85:1. R: Charlotte Wells. S: Paul Mescal, Frankie Corio, Celia Rowlson-Hall, Sally Messham, Ayşe Parlak, Sophia Lamanova, Brooklyn Toulson, Spike Fearn, Harry Perdios, Frank Corio, Ruby Thompson, Ethan James Smith, Onur Ekşioğlu, Cafer Karahan, Kayleigh Coleman, John Stuifzand, Tyler Mutlu, Kieran Burton, Nijat Gachayev, Sarah Makharine, Erol Cengizalp.

Djupt rörande och otroligt välgjord film som skildrar en elvaårig flicka som är på en turkisk turistplats tillsammans med sin trettioenåriga pappa. Tiden är någon gång nära millennieskiftet och korta, symboliska sekvenser föreslår att berättelsen är en tillabakblick. Dottern och pappans samspel är lealöst och autentiskt och fångar den realistiskt drömska upplevelsen både av en semester och ett minne – samtidigt är karaktärsbeskrivningen utmärkt; att pappan bär på ett destruktivt mörker blir bara mer och mer tydligt ju mindre vi ser av det. En lysande långfilmsdebut av Wells, som kallat filmen ”emotionellt självbiografisk”; förutom fantastisk personregi och tonträff imponerar Wells särskilt i sin cinematiska intelligens vad gäller filmens sammanställning – hon förstår precis vad hon ska göra med de stora mellanrummen i berättelsen, hur de fungerar både som poetiska och högst konkreta skildringar av minne, samt hur de också ger utrymme för mer symboliska och metaforiska inslag. I en konstlös, överdrivet konkret tid är detta en sällsynt estetisk film som lyckas skildra en psykisk process, hur den känns och fungerar, inte genom dramatik och skådespeleri utan genom den visuella inramningen och utformningen. Ett skolexempel på hur en bra långfilmsdebut kan se ut och vad som gör filmmediet speciellt. 2023.