Fredrik Fyhr

Tidvisa rapporter och osorterade telegram

đŸ“Œ The Butcher Boy (1997)

mini35star

SlĂ„ende filmatisering av Patrick McCabes vĂ„ldsamt uppluckrade roman – en minst sagt sĂ€regen version av den numera vĂ€lbekanta genren ”uppvĂ€xtskildringar ur arbetarklassen” dĂ€r huvudpersonen Ă€r en irlĂ€ndsk pojke som vĂ€xer upp med en alkoholiserad och vĂ„ldsam far och gradvis blir galen. Med en högljudd berĂ€ttarröst och en konsekvent nĂ€rgĂ„ngenhet Ă€r filmens perspektivet sĂ„ tĂ€tt fokuserat pĂ„ pojken (fint spelad av Eamonn Owens) att man inte fĂ„r en chans att betrakta detta som nĂ„got slags drama i konventionell mening – snarare Ă€r det en upplevelse av livet som levs framför vĂ„ra ögon, till effekter som Ă€r bĂ„de socialrealistiska och fantasifullt överdrivna, blodigt allvarliga men ocksĂ„ absurt komiska. Detta Ă€r en spritt sprĂ„ngande filmupplevelse, som pĂ„ ett starkt sĂ€tt sĂ€tter fingret pĂ„ sociala arv och religiös korruption, men ocksĂ„ faktumet att att den generella synen pĂ„ galenskap ofta hör ihop med en ovilja att se bortom konformism eller trygga formler.

Ytterligare kommentar: Romanen skrevs i en stream of consciousness-stil som The Butcher Boy anammar pĂ„ ett lyckat sĂ€tt – det pĂ„minner faktiskt en hel del om Linklaters Boyhood vars produktion pĂ„börjades runt fem Ă„r efter att denna film kom. Det Ă€r ocksĂ„ en riktigt punkig svarsversion pĂ„ filmer som Min vĂ€nstra fot, En Ă€ngel vid mitt bord, Svarta Ă€nglar etc.

1997 STORBRITANNIEN/IRLAND 110 min. fĂ€rg/35mm/1.85:1. R: Neil Jordan. S: Eamonn Owens, Stephen Rea, Fiona Shaw, Andrew Fullerton, Aisling O’Sullivan, Alan Boyle, SeĂĄn McGinley, Ian Hart, Brendan Gleeson, Milo O’Shea, SinĂ©ad O’Connor, Gina Moxley, John Kavanagh, Niall Buggy. Vann Silverbjörnen i Berlin och kom att bli den sista filmen som gjordes av produktionsbolaget Geffen.

försökigen

LĂ€mna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fÀlt Àr mÀrkta *