Warui yatsu hodo yoku nemuru. 1960 JAPAN 151 min. sv/35mm/2.35:1. R: Akira Kurosawa. S: Toshirô Mifune, Masayuki Mori, Kyôko Kagawa, Tatsuya Mihashi, Takashi Shimura, Kô Nishimura, Takeshi Katô, Kamatari Fujiwara, Chishû Ryû, Seiji Miyaguchi, Kôji Mitsui, Ken Mitsuda, Nobuo Nakamura, Susumu Fujita, Kôji Nanbara.
En av Kurosawas mest underskattade filmer, en på många sätt komplex berättelse om en tystlåten bilförsäljare som gifter sig med en handikappad kvinna, som i sin tur är dotter till en stor finansman. Efterhand framgår det att mannen iscensatt en djävulsk plan mot sin nya svärfar, men motivet är länge outgrundligt. Denna fascinerande berättelse är en besk samhällskritisk modern fabel med flera tematiska lager – främst handlar den om klassproblematik och korruption, men lika insiktsfull är den som en kommentar om gamla japanska seder och bruk i den krassa efterkrigstiden. Kurosawa grundar konflikten i klassiska idéer (särskilt en och annan ton av Hamlet) och rent estetiskt lånar han från 40-talets amerikanska film noir – samtidigt lägger han grunden till samhällskritiken i det amerikanska 70-talets New Hollywood-våg, som skulle komma att formuleras på liknande sätt som här. Det går att argumentera för att filmen är för lång, och att all karaktärsmotivation ändå inte får plats, men helheten är stark och slutklämmen drabbande. 4/5 8/10. 2018.